مهم ترین فاکتور در عملیات انشعاب گیری هات تپ آب بندی است. تمام مزیت هات تپ در این نکته است که کل فرایندهای مرتبط به آن بدون بروز ذره ای نشتی به انجام می رسند و از این رو می توان گفت در صورتی که به شکل مطمئن انجام شود ایمن ترین ساز و کار برای انشعاب گیری از خط لوله به شمار می رود. برون ریز سیال در هات تپ کاملاً کنترل شده و تحت هدایت مجری عملیات است. این دستگاه دارای یک شیر تخلیه است که فقط در زمان های مورد نیاز و مواقعی که می خواهیم نسبت به صحت روند انشعاب گیری اطمینان حاصل کنیم از آن استفاده می کنیم. البته این امر هم کاملاً بستگی به نوع سیال، فشار ان و شرایط ایمنی محیط خواهد بود. برای مثال می توان سیال نفت با فشار پایین را ظرف مدت زمان کوتاه تحمل کرد و لذا مجری هات تپ در خصوص اجرای عملیات روی خط لوله نفت گهگاه برای پایش فرایند از شیر تخلیه استفاده خواهد کرد، البته مشروط بر این که آلاینده ها و مواد شیمیایی موجود در محیط پایش شده باشند و نسبت به عدم احتراق  و اشتعال آن ها اطمینان حاصل شده باشد.

عملیات هات تپ کاملا آب بندی شده و بدون نشتی انجام میشود

اما در شرایطی که برای مثال سیال حاوی گاز پرفشار، بخار پرفشار و مواد شیمیایی خطرزا باشد بازرسی جریان انشعاب گیری توسط شیر تخلیه توصیه نمی شود مگر با بهره گیری از ساز و کارهای ایمن. به غیر از شیر تخلیه در حین اجرای عملیات هات تپ هیچ منفذ و کانال تبادلی موجود نخواهد بود و سیال در محفظه سربسته دستگاه هات تپ محفوظ خواهد ماند.

پیمانکار اجرای hottap باید نسبت به آب بندی فرایند حین اجرای کار بسیار دقیق و حساس باشد. این حساسیت نه فقط به خاطر خطرات ایمنی بلکه به موجب شاخص های فنی نیز خواهد بود. بروز نشتی به معنای توقف بی وقفه کار تا رفع ایراد خواهد بود و این امر زمان و هزینه عملیات را به مراتب بالاتر از براوردهای نرمال خواهد برد. بنابراین تا جای ممکن باید از رخداد آن پیشگیری کرد. در این راستا باید پیشاپیش نسبت به موارد زیر اهمیت به خرج داد:

– در درجه اول باید اطمینان داشت که نصب و اتصالات به درستی کارکرد خود را حفظ خواهند کرد. دستگاه هات تپ مجموعه ای از اتصالات را شامل می شود که به یکدیگر متصل شده اند. در صورتی که هر یک از این محل های اتصال دچار ضعف و سستی شوند در حین اجرای عملیات بدون شک آسیب ها بروز پیدا خواهند کرد و در محل شان شاهد بروز نشتی خواهیم بود. بنابراین باید نسبت به این اتصال ها اطمینان داشته باشیم. تدوین یک دستورالعمل نگهداری و تعمیرات پیشگیبرانه برای حفاظت از دستگاه هات تپ ضروری است تا تجهیزات و اتصالات آن در طول زمان دچار آسیب و خوردگی و فرسودگی نشوند.

– در آنالیز خطای عملیات های hottapping به وفور به مواردی برخورده شده است که شاهد نشتی بوده ایم و این نشتی از محل ولوی بوده است که برای انشعاب گیری مورد استفاده قرار گرفته است. ولوها اولا برای عملیات ها و متناسب با سیالات متفاوت طراحی و ساخته شده اند و از این رو باید نسبت به تناسب مورد استفاده از ولو با شرایط فنی خط لوله و سیال بررسی های لازم انجام شود. نمی توان از ولوی که متناب با فشار پایین می باشد برای انشعاب گیری هات تپ پرفشار استفاده کرد. همچنین نمی توان از ولوی که برای سیال یا سیالاتی خاص طراحی و ساخته شده است برای دیگر سیالات استفاده نمود. برای مثال برای انشعاب گیری هات تپ از خط لوله گاز معمولاً از ولو توپی استفاده می شود و نمی توان برای آن برای مثال از گیت ولو استفاده کرد مگر آن که تمامی جوانب امر سنجیده شده باشد.

– محل اتصال قطعات و ابزارها در عملیات هات تپ نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در بسیاری از موارد، چه در خصوص هات تپ و چه هر فرایندی که مربوط به خطوط لوله می باشد، نشتی از محل اتصال تجهیزات و قطعات را شاهد هستیم. برای مثال محل نصب ولو روی اتصال خط لوله یا محل اتصال دستگاه هات تپ به ولو مستعد بروز نشتی خواهند بود. همچنین محل نصب دستگاه هات تپ روی ولو نیز موضوع توجه است و باید نسبت به آن حساس بود. استفاده از پیچ و مهره ها و گسکت های مناسب برای بستن این تجهیزات روی همدیگر و بست پیچ و مهره ها به همدیگر نکاتی هستند که حتما باید مورد توجه قرار گیرند.

هر گونه آسیب و ایرادی در فرایند که باعث بروز نشتی در محل شود محمل خطر است و از این رو باید توجه ویژه به آن داشت. مجری عملیات هات تپ باید در چک لیست ها و دستورالعمل های خود به دقت و کامل به این نکات رسیدگی کند تا انشعاب گیری با صحت کامل انجام شود. بروز کوچک ترین نشتی به معنای توقف عملیات خواهد بود. این مهم ربطه به نوع سیال ندارد و در عملیات hottap به عنوان یک اصل صادق است، چرا که گذشته از خطرات محیطی و ایمنی، نشتی به خود عملیات آسیب وارد می کند. رفع ایراد و تعمیر فرایندها و اقدامات اصلاحی برای آن ها هزینه و زمانی بسیار بالاتر از برآیند نرمال و منطقی فرایند به همراه خواهد داشت. از این رو اهتمام به این نکته از اهم مسایلی است که در هات تپ مورد توجه قرار خواهد گرفت.

اتمام عملیات هات تپ، تا پیش از اتمام عملیات فاقد هر گونه برون رفت سیال هستیم

مجری عملیات باید در دستورالعمل ها و روش های اجرایی خود تمامی متغیرهایی را که می توانند به بروز چنین رخدادی منجر شوند پیش بینی کند و در خصوص پیشگیری از آن ها پیش بینی های لازم را به انجام برساند. گماردن یک ناظر عملیات به منظور پیشگیری از کار از نکات مهمی است که حتما باید در طول فرایند مورد توجه قرار گیرد و در صورتی که این مهم صورت نگیرد باید منتظر عواقب و تبعات آن برای عملیات بود. هات تپ یک فرایند پیچیده با حساسیت بالاست و از این رو وظیفه مجری کار است که تمامی این جوانب را به بدبینانه ترین شکل ممکن رصد کند و سخت گیرانه ترین اقدامات پیشگیرانه را برای ممانعت از حدوث شان به انجام برساند.


ارسال دیدگاه