عملیات هات تپ و ارتفاع انجام کار

دستگاه هات تپ و ارتفاع انجام کار انشعاب گیری گرم

۰٫۰
۰۰

ارتفاع یکی از متغیرهای کلیدی و تعیین کننده در انجام عملیات های گرم انشعاب گیری به روش هات تپ است. در این عملیات که به منظور انشعاب گیری کرم به صورت زنده روی خطوط لوله و مخازن انجام می گیرد، دستگاه هات تپ به محل انجام عملیات منتفل می شود و پس از نصب روی بوبه و اتصالات عملیات هات تپ انجام می شود. بنابراین اگر لوله در ارتفاع بالایی نسبت به زمین قرار داشته باشد، انجام عملیات هات تپ به معنای انتقال دستگاه به ارتفاع و نصب در همان مکان می باشد.

در فضایی که تراکم خطوط لوله بالا باشد کار کمی دشوارتر خواهد شد چرا که دستگاه خود وزین بوده و در صورت اصابت به تجهیزات و خطوط لوله در حین انتقال می تواند به مجموعه آسیب برساند. عملیات هات تپ یا انشعاب گرم خطوط لوله باید بدون متوجه کردن کوچک ترین ایرادی به مجموعه انجام شود و بروز این دست مشکلات بدون شک می تواند آثاری زیان بار برای مجموعه و مجری عملیات هات تپ به همراه داشته باشد.

عملیات هات تپ در ارتفاع

با توجه به این توضیحات هر چه ارتفاع محل انجام کار گرم پایین تر باشد، و هر چه فضای مجاور لوله یا مخزنی که عملیات هات تپ روی آن انجام می شود بازتر باشد، طبیعتاً انشعاب گیری گرم هات تپ راحت تر و ساده تر انجام خواهد شد. دستگاه هات تپ حین انتقال و جابجایی به محل انجام کار توسط جرثقیل و به صورت آویزان حمل می شود. از این رو احتمال رقص آن و اصابتش به تجهیزات مجاور می رود. فرایند انتقال باید به دقیق ترین شکل ممکن انجام شود، خصوصاً اگر در مسیر انتقال تجهیزات و لوله به صورت متراکم وجود داشته باشند و عملکرد حساسی نیز داشته باشند. در صورت رعایت این دست نکات بدیهی است که عملیات هات تپ ضریب ریسک کمتری خواهد داشت.

اما به فرض انتقال صحیح دستگاه به محل انجام عملیات هات تپ، خود فرایند انشعاب گیری گرم در ارتفاع نیز دارای مشکلات و پیچیدگی های خاص خود است و از این رو در خصوص آن نهایت دقت باید مبذول شود. نکاتی که عملیات هات تپ در ارتفاع را از انشعاب در سطح زمین متمایز می کند را می توان به شرح زیر برشمرد:

دستگاه هات تپ در انتقال به ارتفاع و انجام عملیات انشعاب گرم

انجام عملیات هات تپ در ارتفاع دشواری های عدیده ای دارد و موارد ذکر شده وفقط بخشی از سرفصل هایی از نکاتی بودند که پیش از اجرای هات تپ در ارتفاع باید مد نظر قرار داده شوند. معمولاً هم برنامه ریزان و هم مجریان هات تپ راغب اند که عملیات در سطح زمین و در فضایی باز و آزاد انجام  شود، اما اگر شرایط چاره ای جز انجام کار در مختصات دشوار را ندهد، راهی جز پذیرفتن سختی ها و دشواری های حاکم بر کار وجود نخواهد داشت. اما این امر به معنای امکان ناپذیر بودن فرایند نخواهد بود. عملیات هات تپ تحت این شرایط نیز انجام شدنی است، ولی تنها نیازمند لحاظ برخی حساسیت های ویژه است.