متغیرها در هات تپ

هات تپ

۰٫۰
۰۰

فن آوری انشعاب گرم یا هات تپ بسته به نیاز عملیاتی و ویژگی هایی که خطوط لوله دارند دارای انواع و اقسام مختلف است. تقسیم بندی انواع عملیات هات تپ بر اساس معیارهای مختلفی صورت می گیرد. طبیعتاً میزان آسانی و دشواری یک عملیات انشعاب گرم هات تپ بستگی به این معیارها و جایگاهی دارد که عملیات هات تپ در آن صورت می گیرد. مجری هات تپ در مطالعات کارشناسی و مهندسی خود باید تمامی این جوانب و معیارها را مد نظر قرار دهد چرا که عدم توجه به هر یک کل فرایند را با ایرادات و مشکلاتی چه بسا بارز مواجه خواهد کرد.

مشابه بودن برخی متغیرها هرگز به معنای همسان بودن کل فرایندها نخواهد بود. تفاوت در هر یک از آیتم های حائز اهمیت در هات تپ کل فرایند و پیچیدگی های آن را متفاوت از دیگری خواهد ساخت. برای مثال متفاوت بودن نوع سیال از جمله متغیرهایی است که حتی در صورت مشابه بودن تمامی متغیرهای دیگر، می تواند ماهیت کل عملیات هات تپ را متفاوت گرداند. برنامه ریزی و طراحی فرایند انشعاب گیری گرم باید به گونه ای باشد که تمامی این متغیرها را مورد ملاحظه قرار دهد.

هات تپ

قدم اول شناسایی متغیرها و میزان تأثیری است که هر کدام می تواند بر سرانجام عملیات انشعاب گیری به روش گرم داشته باشد. برخی از این متغیرها به شرح زیر برشمرده می شوند:

نکته دیگر در خصوص سایز انشعاب نوع اتصال مورد استفاده است. بدیهی است هر چه سایز انشعاب کوچک تر باشد احتمال استفاده از اتصالاتی نظیر ولدولت بیشتر خواهد بود. انتخاب نوع اتصال مورد استفاده بر عهده مجری هات تپ و به واسطه فرایندهای مطالعاتی انجام می گیرد. یکی از عناصر تعیین کننده در انتخاب نوع اتصال برای انشعاب گیری گرم سایز انشعاب می باشد.

هات تپ

اما گاهی اوقات عملیات به صورت زاویه دار انجام می شود که دشوارترین نوع عملیات محسوب می شود. در این خصوص می بایست اتصال نیز به صورت زاویه دار طراحی و ساخته شود و عملیات هات تپ نیز در راستایی زاویه دار انجام می گیرد. این نوع عملیات کمتر رایج است و معمولاً زمانی اتفاق می افتد که کارفرما به جهت فقدان فضای خالی و ناچار بودن به انجام عملیات در یک نقطه مشخص که فضای زیادی را نیز ندارد تصمیم به انجام آن می گیرد. در هر صورت این نوع از عملیات نیز با وجود دشوار بودن انجام شدنی است و مجریان باتجربه عملیات انشعاب گرم قادرند به راحتی آن را اجرا کنند.

با این احوال تمامی معضلات و دشواری های ذکر شده دارای راه حل می باشند. مجریان متبحر و کار آزموده عملیات انشعاب گرم تمامی این وضعیت ها را به چشم خود دیده و تجربه کرده اند و برای رفع شان راهکارهای خاص خود را دارند. ضمن این که استانداردهای معتبر اجرای عملیات هات تپ نیز اصول ایمنی و فنی کار را تا جای ممکن ذکر کرده اند.

تحقیق و توسعه هات تپ

عملیات هات تپ یک فرایند ویژه و دارای الزامات خاص خود می باشد، اما علاوه بر این، هر عملیات نیز به صورت جداگانه مختصات منحصر به فرد خود را دارا می باشد و هیچ دو عملیات انشعاب گرم را نمی توان با هم مقایسه کرد. از این رو مجری هات تپ می بایست آمادگی و دانش و تجربه کافی در زمینه انجام عملیات در هر شرایطی را داشته باشد.