هات تپ در شرایط متفاوت

هات تپ

۰٫۰
۰۰

انشعاب گیری گرم یا هات تپ یک عملیات با ماهیت خاص و ویژه خود است، به نحوی که کوچک ترین تغییر در هر یک از متغیرهای آن، کل کار را با پروژه های مشابه انشعاب گیری گرم متفاوت می کند. به این جهت دقت در دریافت اطلاعات اولیه از کارفرما از اهمیت بالایی برخوردار است. متغیرهای عمده و تعیین کننده در عملیات هات تپ به گونه ای نیستند که برای مثال تغییر در آن ها با انجام اصلاحاتی محدود روی تجهیزات تطابق خود را بازیابد، بلکه بروز کوچک ترین تغییر در آن ممکن است به تغییر دستگاه ها و تجهیزات نیازمند باشد. حتی در مواردی نیاز به تغییر و تجدید نظر در کل فرایند و مراحل انجام اکر است. میزان تغییرات لازم در هر مورد بستگی به اقتضائات پروژه خواهد داشت.  در ادامه به برخی عواملی که در این زمینه حائز اهمیت اند می پردازیم:

انشعاب گرم – هات تپ

 

 

از سوی دیگر ممکن است تمام هماهنگی ها از جنبه فوق انجام شده باشد اما خط لوله و مجتمع دارای نوسان و افت فشار مکرر و مواردی از این قبیل باشند. چنان که می دانیم عملیات هات تپ برای فشار سیال مشخصی برنامه ریزی و تدوین می شود، حال اگر در موعد عملیات دچار افت فشار یا حد بیش از اندازه فشار باشیم طبیعتاً مشکلاتی گریبان گیر ما خواهد شد. افزون بر این مجتمع های خطوط لوله معمولاً بر حسب برنامه ریزی های فنی و زمان بندی های انجام گرفته دارای بازه های زمانی ای هستند که عملیات های ویژه ای روی آن ها انجام می گیرد. نصب تجهیزات، کنترل تجهیزات، پایش فرایندها، تعویض تجهیزات و مواردی از این قبیل رویدادهایی هستند که برنامه ریزان واحد صنعتی برای اطمینان از صحت فرایندهای مرتبط با مجتمع هر از چند گاه انجام می دهند. حال اگر عملیات انشعاب گرم لوله یا هات تپ مصادف شود با چنین رویدادهایی، بدون شک مشکلاتی متوجه واحد صنعتی مربوطه خواهد شد. مهم تر از آن خود عملیات هات تپ ممکن است دچار ایرادات و آسیب هایی شود و اعتبار و جایگاه فنی مجری هات تپ به زیر سؤال برود. از این رو باید هماهنگی ها دقیقاً در این خصوص انجام شود. اخذ پرمیت از مهندسین کارفرما جهت استارت عملیات ضروری است.

همان طور که پیداست هر کدام از متغیرهای تعیین کننده در عملیات هات تپ به نوبه خود آثار و عواقبی بر روند پیشبرد پروژه به صورت صحیح و دقیق خواهند داشت. آن چه ابتدا به ساکن به نظر می آید، ساده بودن و اهمیت پایین متغیرهای مذکور است، گویی انجام برخی تغییرات و اصلاحات کوچک در موارد اعلام شده تأثیر چندانی در روند پیشرفت پروژه نخواهد داشت، اما چنان که دیدیم هر کدام از این متغیرها همچون حلقه های زنجیر با عوامل فنی متعددی در کار درگیری و تداخل دارند و از این رو بروز کوچک ترین تغییر در شاخص های انتخاب شده اصلاح سایر عوامل را نیز ملزوم می دارند.

هات تپ

باید توجه داشت که هر عملیات هات تپ شرایط و ویژگی های فنی و عملیاتی خاص خود را دارد، گرچه الگوی هات تپ گیری در تمامی فرایندهای انشعاب گرم به یک نحو است اما روند انجام عملیات و دستور کارهای هر مرحله نسبت به یک عملیات دیگر متفاوت است و نمی توان یک فرایند عملیاتی خاص را به همان نحو به سایر عملیات ها تعمیم داد. از این رو توجه به ویژه بودن هر فرایند یکی از نکات اولیه برای یک اجرا کننده عملیات انشعاب گرم هات تپ قلمداد می شود. نگاهی به تجارب شرکت پیشگام صنعت ابزار مؤید این نکته است که عملیات های متفاوت شرایط متفاوتی دارند و هرگز نمی توان یک فرایند را به سایر فرایندها تعمیم داد.

در نهایت فیلمی حاوی برخی تصاویز از عملیات های متعدد هات تپ شرکت پیشگام صنعت ابزار قرار داده شده است که می توان به شریاط متفاوتی که هر عملیات دارد به این نحو پی برد. در فیلم هات تپ مذکور تصاویری از هر یک از فرایندهای مرتبط با هات تپ نظیر جوشکاری اتصال، ساخت اتصال، آماده سازی دستگاه هات تپ، و سایر مراحل اجرایی هات تپ آن به نمایش گذاشته شده است.