تجهیز و ایمنی پیش از هات تپ

ایمنی هات تپ

۰٫۰
۰۰

هات تپ (hot tap) فرایندی پیچیده و دارای تهدیدات و خطرات بالقوه خاص خود می‌باشد. با توجه به این که عملیات انشعاب از خطوط لوله به روش گرم بوده و روی خط لوله ای انجام می شود که حاوی سیال است، در نتیجه خطرات بالقوه کار هات تپ بسیار بالا خواهد بود. البته از سوی دیگر استانداردها و الزاماتی در کلیه مراتب عملیاتی فرایند هات تپ پیش بینی شده است که رعایت آن ها بر میزان آسیب های احتمالی بسیار خواهد کاست. در ادامه به برخی از فاکتورهای اساسی در حفظ ایمنی عملیات هات تپ، خصوصاً در مراحل پیش آماده سازی و قبل از فاز اجرایی عملیات هات تپ پرداخته می شود:

تجهیز هات تپ

هات تپ

علاوه بر این ممکن است حین بازرسی ارتفاع سیال در شرایط مناسبی باشد اما لوله های مکش و تخلیه درون مخزن به سبب فعال بودن حین انجام جوشکاری یا هات تپ باعث تخلیه مخزن می گردند. این قسم تجهیزات و دستگاه ها حین انجام عملیات هات تپ باید خاموش باشند چرا که تخلیه مخزن حین هات تپ یا هنگام جوشکاری فیتینگ روی آن بسیار خطرناک خواهد بود.

هدف از ایمنی در انجام عملیات هات تپ (Hottapping Operation) همچون هر فرایند صنعتی دیگر در درجه اول حفاظت از سلامت و ایمنی جانی و بهداشتی نیروی کار است. اپراتورهای هات تپ خطرات زیادی را حین انجام هر گام از فرایندها متوجه می شوند. ماهیت ویژه و خطرات بالقوه موجود در عملیات نیز مزید بر علت بوده و میزان توجه لازم به صحت و دقت فرایندها را به حداکثر میزان لازم می رساند. از این رو لازم است که مجریان انجام عملیات تمامی جوانب را رعایت کنند. در صورتی که بخشی از فرایندها ی مربوط به ایمنی کار هات تپ مستقیما به مجریان مربوط نبوده و جزو حوزه ختیاراتی کارفرمایان بشمار می رود، هات تپ کاران باید در خصوص شان کارفرمایان را تمام و کمال توجیه کنند.

هدف بعدی عملیات صحت خود فرایند هات تپ (Hottap Process) به منظور انجام تعهد به مشتریان و پیشبرد عملیات هات تپ به نحو احسن است. به هر صورت هدف نهایی تحویل یک خروجی قابل رضایت برای مشتریان  می باشد و در راستای نیل به این هدف، هر گونه عامل مخرب و آسیب زا باید پیشگیری و رفع شود. از این رو رعایت اصول فنی و نکات ایمنی بخشی از فرایند اجرایی عملیات هات تپ محسوب می شود و در خروجی کار مورد ارائه تأثیر محسوس خواهد داشت.

هدف دیگر از این مسئله حفظ ایمنی و فرایندهای رایجی است که در واحد صنعتی که عملیات هات تپ در آن انجام می شود. عملیات انشعاب گرم هات تپ می تواند به صورت بالقوه موجب تداخل امور و ایجاد مزاحمت برای فرایندهای جاری یک مجتمع صنعتی شود. حتی عدم توجه به نکات ایمنی می تواند منشأ آسیب برای واحد صنعتی مذکور باشد. از این رو توجه به حفظ فرایندهای جاری موجود در واحد صنعتی و تلاش برای محافظت از رویه های جاری جزو اصول کار هات تپ می باشد که مجری عملیات باید نسبت به آن اهتمام ورزد.

ایمنی هات تپ

و بالاخره حفظ سلامت محیط زیست و پرهیز از آسیب رسانی به هر گونه عامل طبیعی موجود در محیط از دیگر اهداف رعایت ایمنی در فرایند هات تپ می باشد. مجریان هات تپ نباید نسبت به این مسئله بی تفاوت باشند؛ گرچه ممکن است این متغیر نقشی در خروجی عملیات هات تپ نداشته باشد اما اصل حکمرانی خوب به عنوان یک الگوی متعارف جهانی اقتضا می کند که نه تنها در هات تپ بلکه در هر فرایند صنعتی و خدماتی به حفظ و ارتقای شرایط زیست محیطی محل انجام کار توجه داشت.