تاریخ ارسال : ۹۵/۰۹/۰۷


استاپل

استاپل

انسداد لوله

انسداد خط لوله یا استاپل  (Stopple)یکی از عملیات‌های ویژه در خطوط لوله بشمار می‌رود که با وجود پیچیدگی‌های فرایندی دارای مزیت‌های قابل توجه می‌باشد، چراکه به کارفرمایان فعال در حوزه خطوط لوله اجازه می‌دهد بدون نیاز به قطع جریان سیال و پذیرفتن هزینه و زمان اتلاف شده ناشی از تعطیلی خط هر گونه عملیات تعمیراتی و تعویضی روی خطوط لوله را به انجام برسانند. با توجه به حساسیت‌های برنامه‌ریزی در مجتمع‌های صنعتی بزرگ و نیاز این واحدها به پیشبرد برنامه طبق جداول زمان‌بندی، چه بسا در مواقعی بدلیل بروز مشکلاتی نظیر نشتی، فرسودگی خطوط، آسیب دیدن خطوط لوله و نظایر آن دچار افت فشار و برون رفت مواد شیمیایی خطرزا به محیط شوند. در چنین شرایطی، تنها دو راه حل پیش روی مدیران واحد مذکور قرار دارد؛ اول آن‌که خط را خاموش کرده، بخش‌هایی از فعالیت‌های مجتمع را تعطیل و خطوط لوله را به منظور انجام تعمیرات لازم از سیال تخلیه کنند. طبیعتاً این کار نه تنها در برنامه‌ریزی فرایندها چالش ایجاد کرده و روند تولید و فعالیت را به وقفه خواهد انداخت، بلکه هزینه سربار بالایی را متحمل مجتمع خواهد کرد. راه دوم استفاده از خدمات انسداد خطوط لوله یا استاپل می‌باشد تا بدون نیاز به پذیرش هزینه‌های ناشی از تعطیل کردن خط، بتوانند در حالی که سیال همچنان در فضایی ایمن در حال جریان است، فرایند تعمیراتی مورد نظر خود را به انجام برسانند.

عملیات استاپل از این حیث دارای دو مزیت می باشد؛ اول آن‌که نیاز به خاموش کردن خط و پذیرش زمان هدر رفت را رفع می‌کند، و دوم آنکه هزینه تعمیر و سرویس خطوط لوله را به طور چشمگیری در مقایسه با روش سابق کاهش می‌دهد. بنابراین استاپل نه تنها باعث حفظ جریان جاری امور در مجتمع‌های صنعتی بوده و مانع ایجاد خلل در برنامه زمان‌بندی فرایندها می‌شود، بلکه باعث صرفه‌جویی در هزینه نیز می‌باشد.

این مزیت‌ها فعالان حوزه خطوط لوله را به استفاده از این سرویس برای انجام امور مورد نیاز ترغیب کرده است و استفاده از این سرویس را به یکی از امور جاری مجمتع‌های صنعتی در سالیان اخیر کرده است. از این رو و بر حسب گسترش نیاز به خدمات استاپل، شرکت پیشگام صنعت ابزار در طول سالیان فعالیت خود فرایند انسداد خطوط لوله یا استاپل را به عنوان یکی از فرایندهای اصلی خود در نظر گرفته و با انجام چندین عملیات موفقیت‌آمیز توانسته است دانش فنی و تبحر خود در ارائه ین خدمات را به اثبات برساند.

انسداد خط لوله

چنان‌که اشاره شد استاپل همچون سایر خدمات ویژه خطوط لوله توجه بسیاری از مجتمع‌های فعال و مرتبط به خدمات خطوط لوله را به خود جلب کرده است. اصلی‌ترین استفاده کنندگان از خدماتی نظیر استاپل را می‌توان بشرح زیر برشمرد:

پالایشگاه‌های نفت و گاز

نیروگاه‌های حرارتی

مجتمع‌های پتروشیمی

صنایع سنگین نظیر فولاد و ذوب‌آهن

خطوط لوله انتقال

خطوط لوله آب و فاضلاب

خطوط لوله انتقال گاز شهری

البته این بدان معنا نیست که خدمات استاپل فقط شامل واحدهای فعال در حوزه‌های فوق می‌باشد. با وجود رایج بودن خدمات استاپل برای مراکز صنعتی فوق، می‌توان گفت هر گونه واحد صنعتی فعال که به نحوی درگیر در فرایندهای مربوط به خطوط لوله می‌باشد می‌تواند از این خدمات بهره ببرد.

فرایند استاپل۴ عملیات هات تپ را شامل می‌شود که دو مورد بمنظور نصب خط فرعی و دو مورد بمنظور دسترسی به لوله و مسدود کردن جریان سیال از آن صورت می‌گیرد. بنابراین انشعاب گرم هات تپ بخشی جدایی‌ناپذیر از فرایند استاپل محسوب می‌شود. طبیعتاً بمنظور انجام عملیات‌های هات تپ نیاز به ساخت و نصب اتصال اسپلیت تی روی لوله نیز می‌باشیم و به این ترتیب طراحی، ساخت و نصب اسپلیت تی روی لوله نیز بخشی از عملیات استاپل بشمار می‌رود. پس از نصب اسپلیت تی دو عملیات هات تپ روی لوله انجام می‌شود و سپس خط فرعی بای پس که پیش‌تر طراحی و ساخته شده در محل انشعاب‌های جدید خروجی عملیات هات تپ نصب می‌شود. این خط فرعی وظیفه انتقال جریان سیال در بخشی را دارد که نیاز است خط اصلی خارج از سرویس باشد.

پس از نصب خط فرعی، دو عملیات هات تپ نیز انجام می‌شود و سپس دستگاه اسپلیت تی مجهز به پلاگ‌های مسدود کننده جریان سیال از محل انشعاب‌های عملیات هات تپ به درون لوله هدایت می‌شود. با اتمام پیش‌روی دستگاه استاپل، پلاگ‌ها کاملاً قطر لوله را پوشش داده و جریان سیال درون لوله در دو بخش عملیات را مسدود می‌کنند. اکنون می‌توان بخش مسدود شده از لوله را از سیال تخلیه کرد، آن را با برش سرد از مجموعه خارج کرد و هر نوع عملیات تعمیراتی یا نصب تجهیزات را روی آن انجام داد.

بدیهی است تا زمانی که فرایند مورد نظر روی بخش جداشده لوله در حال انجام است، جریان سیال از طریق خط فرعی همچنان جاری است و خط بدون وقفه و هدر رفت زمان و منابع به فعالیت خود ادامه می‌دهد. پس از اتمام عملیات‌های مورد نیاز روی لوله می‌توان بار دیگر آن را به مجموعه بازگرداند. در این مرحله ابتدا لوله جدا شده بار دیگر روی بخش قبلی نصب می‌شود، دستگاه‌های استاپل از مجموعه خارج می‌شوند تا جریان سیال بار دیگر روی خط سابق احیا شود، و سپس می‌توان با بستن ولوهای خط لوله فرعی و تخلیه سیال از درون آن، خط فرعی را نیز از مجموعه خارج کرد.

عملیات استاپل به لحاظ پیچیدگی و فرایندهای متعدد معمولاً فرایندی زمان‌بر می‌باشد. از این رو توجه به تمامی فاکتورهای دخیل در کار باید در مرکز توجه مجری استاپل قرار گیرد. شرکت پیشگام صنعت ابزار که خود مجری و دارای تبحر در زمینه انجام عملیات هات تپ و ساخت اتصالاتی نظیر اسپلیت تی می‌باشد، قادر است تمامی مراحل عملیات استاپل را به پیش برده و با توجه به تجاربی که در این زمینه دارد اطمینان می‌دهد که کل فرایند بدون بروز هر گونه ایراد و وقفه در جریان فرایندی کارفرمایان و مشتریان محترم صورت می‌پذیرد. چنان‌که اشاره شد هر گونه واحد صنعتی که به نحوی دچار آسیب در فرایند انتقال سیال از طریق خطوط لوله شد می‌تواند از این سرویس منحصربفرد استفاده کند. چه بسا واحدهای صنعتی که خطوط لوله انتقال جزو فرایندهای فرعی‌شان محسوب می‌شوند بدلیل بروز خرابی روی خطوط لوله دچار چالش در عملکرد مجموعه می‌شوند، خصوصاً که این قسم واحدها بدلیل عدم آشنایی با سرویس‌ها و خدمات جاری خطو لوله درکی از فرایند استاپل و مزایای آن نداشته و برای تعمیر خطوط تن به خاموشی خط و تعطیل کردن بخشی از فرایندهای اجرایی خود می‌شوند. شرکت پیشگام صنعت ابزار به عنوان واحدی که خود را در قبال رشد و توسه تمامی صنایع کشور مسئول و متعهد می‌داند، بر آن است که با گسترش بازار خدمات خود بصورت جدی تمامی واحدهای صنعتی ذیربط را با الزامات و مزایای این گونه فرایندها آشنا سازد. آموزش و مشاوره مستمر بخشی از راهبردهای ما در زمینه جلب رضایت مشتریان می‌باشد و از این حیث می‌کوشیم نه فقط با فعالان حوزه خطوط لوله نفت و گاز و پتروشیمی و…، بلکه با تمامی واحدهای صنعتی  ارتباط مستمر داشته باشیم.

استاپل

استاپل

همچنین رشد و تربیت استعدادهای جدید به عنوان پشتوانه‌هایی برای خدمت‌رسانی به صنعت خطوط لوله در سراسر کشور بخشی از سیاستهای کلان ما محسوب می‌شود. از این رو دست تمامی جوانان دانش‌پژوه و علاقه‌مند به فعالیت‌های صنعتی ر زمینه‌های مربوطه را می‌فشاریم و مصرانه منتظر دریافت پیشنهادات و نظرات ایشان خواهیم بود.