انشعاب گرم

اجرای عملیات هات تپ در ایران طی سالیان اخیر رواج گسترده ای یافته است و دیگر همانند گذشته نیست که کارفرمایان و صاحبان و برنامه ریزان واحدهای صنعتی پالایشگاهی و پتروشیمی، برای اجرای انشعاب از خط لوله و مخازن دست به دامان مجریان خارجی عملیات شوند. امروز به لطف پیشرفت هایی که در این زمینه صورت گرفته است، عملیات هات تپ توسط واحدهای داخلی و بعضاً توسط خود واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی مذکور انجام می پذیرد و دیگر نیازی بابت استفاده از دانش کاری احساس نمی شود. حتی با بومی سازی دستگاه هات تپ، نیاز عملیاتی به صورت کامل داخلی و بومی شده است و  این دستاورد بزرگی برای صنایع خدماتی خطوط ولله محسوب می شود.

شرکت پیشگام صنعت ابزار یکی از بزرگ ترین واحدهای ارائه خدمات هات تپ محسوب می شود که ظرف بیش از ده سال گدشته توانسته است با انجام حدود ۴۵۰۰ عملیات هات تپ در  سایزها، فشارها و شرایط محیطی و کاری متفاوت به مجری بی بدیل عملیات های اجرایی هات تپ در کشور تبدیل شود. تیم اجرایی متبحر و صاحب سبک این مجموعه آماده است در هر نقطه از کشور و تحت شرایط فنی پیچیده و خاص نیز عملیات را با موفقیت به انجام رسانده و یک انشعاب مطمئن را تحویل کارفرما بدهد. مواجهه با شرایط اضطراری و خاص که پیچیدگی های منحصر به خویش را داشتند این مجموعه را در خلف و ابداع روش های نوین آب دیده کرده است. بر حسب شرایط تیم مهندسی و اجرایی حتی متقاعد می گردید که با اعمال تغییرات فنی، و تقویت دستگاه های هات تپ تهیه شده و وارد شده، شرایط فنی را برای انجام عملیات هات تپ مهیا سازد.

ما بر این باوریم که محدودیت های موجود دستگاه هات تپ ضرورتاً نمی تواند مانعی بر سر راه پیشبرد عملیات انشعاب گیری شود. می توان با استفاده از راهکارهای ابداعی و نوین شامل تقویت دستگاه هات تپ، تقویت خطوط لوله، دستگاه ها و اتصالات، و ابداع روش هایی برای رفع موانع، عملیات هات تپ را به نحو احسن و به بهترین شکل ممکن به انجام رساند. بدیهی است در مواجهه با شرایط خاص، اعمال روش ها و راهکارهای تقویت کننده دستگاه هاتتپ، به نحوی که بتواند نیاز عملیاتی را تمام و کمال رفع کند مطمئن ترین راه حل به شمار می رود.

ساخت دستگاه هات تپ پیشگام صنعت ابزار

ساخت دستگاه هات تپ، و استفاده از آن در عملیات ۳۰X30

همین اقتضائات به مرور شرکت پیشگام صنعت ابزار را به طراحی و مهندسی در زمینه قطعات و اتصالات دستگاه هات تپ (Hot Tap Machine) واداشته و به این ترتیب، این شرکت به مرور کاملاً با ساز و کار فنی ساخت دستگاه هات تپ و شیوه عملکرد آن به لحاظ عملیاتی آشنا گردید. در نتیجه خود بر آن شدیم که با ساخت دستگاه هات تپ، نیازهای عملیاتی خود در زمینه انشعاب گیری گرم را رفع کنیم و طی سال های اخیر همین عزم نتایجی قابل توجه برای ما به ارمغان آورده است، به طوری که دستگاه های هات تپ ساخته شده همگی از شرایط عملیاتی موفقی بیرون آمده اند و به این گونه ما اثبات کردیم که توان ساخت دستگاه هات تپ که از پس شرایط عملیاتی برآید را داریم.

لازم به ذکر است واحدهای موازی دیگری نیز در این زمینه فعالیت هایی داشته اند و توانسته اند با استفاده از روش هایی نظیر مهندسی معکوس دستگاه هایی البته برای انجام انشعاب گیری در سایزهای کوچک طراحی کنند و بسازند. اما دستگاه های هات تپ ساخته شده توسط شرکت پیشگام صنعت ابزار دارای ویژگی های منحصر به فردی در مقایسه با موارد مشابه می باشند که برخی از آن ها به شرح زیر ذکر می شوند:

  • دستگاه های هات تپ ساخته شده توسط شرکت پیشگام صنعت ابزار بر حسب نیاز عملیاتی ساخته شده اند و از این رو در آن ها صرفاً از روش های مهندسی معکوس بهره برده نشده است، بلکه با ابتکارات و خلاقیت های طراحی، که ناشی از تجارب سال های متمادی فعالیت ما در زمینه اجرای عملیات هات تپ، دارای کارکرد کاملاً عملیاتی هستند. بسیاری از تولیدات داخلی مشابه در حد طراحی و ساخت بوده اند و چه بسا حتی در شرایط آزمایشی نیز مورد بهره برداری عملیاتی قرار نگرفته اند، در حالی که دستگاه های ساخته شده توسط ما در عملیات های متعدد هات تپ در نقاط مختلف کشور آزمون عملی خود را پس داده اند.
  • در مهندسی معکوس، صرفاً به نقشه ها و طرح های ساخته شده یک نمونه حارجی ارجاع داده می شود، اما شرکت پیشگام صنعت ابزار بر حسب تجارب و سابقه کار با دستگاه های هات تپ تولیدی شرکت های معتبر متعدد بین المللی، توانسته است مزایای این دستگاه ها را در کنار یکدیگر تجمیع کرده و به این صورت دستگاه های ساخته شده در اغلب موارد حتی از نمونه های خارجی نیز کارآمدتر هستند چرا که محصول مطالعه بر روی مدل ها و انواع مختلف دستگاه هات تپ، در کنار تجارب عملیاتی خود شرکت می باشند.
  • تولیدات هات تپ سایر شرکت ها معمولاً دامنه سایز محدودی دارند و برای انجام عملیات های سایز بزرگ طراحی نشده اند. طبیعتاً ساخت دستگاه هات تپ برای انجام عملیات انشعاب گیری در سایزهای بالا دشوارتر بوده و پیچیدگی های فنی منحصر به خود را دارد. شرکت پیشگام صنعت ابزار انواع دستگاه هات تپ در مدل ها و سایزهای مختلف را تولید کرده و اکنون در عملیات های خود از آن ها استقاده می کند. انجام عملیات هات تپ ۳۰ اینچ روی خطوط لوله ۳۰ اینچی مجتمع پارس جنوبی در فاز ۲۰ و ۲۱ یکی از تجارب ما در زمینه انجام عملیات سایز بزرگ توسط دستگاه های ساخته شده مان بود که با موفقیت و بدون بروز کوچک ترین ایرادی به انجام رسید. عملیات انشعاب گرم ۲۴ اینچی روی خط لوله ۲۴ اینچی، ۱۶ اینچی روی خط لوله ۳۲ اینچی، و ده ها عملیات در سایزهای متوسط و کوچک در مقاط مختلف کشور گواهی هستند بر کیفیت بالای دستگاه های هات تپ ساخته شده توسط شرکت پیشگام صنعت ابزار.
دستگاه هات تپ

دستگاه هات تپ ساخته شده توسط پیشگام صنعت ابزار

فن آوری ارتقا یافته و شناور مقتضی شرایط فنی و محیطی ویژه از ویژگی های دستگاه هات تپ ما است که در نمونه های خارجی نیز یافت نمی شود. در این خصو و در نوشتارهای بعدی بیشتر اشاره خواهد رفت. انواع دستگاه های هات تپ ساخته شده توسط ما و عملیات های اجرایی که در آن ها از دستگاه هات تپ پیشگام صنعت ابزار استفاده شده است در نوشتارهای بعدی به تفصیل معرفی خواهند شد. توجه به این نکته ضروری است که راهکارهای ارائه و پیاده شده برحسب متغیرهای فنی و با لحاظ کردن تمامی آیتم هایی ارائه شده اند که هر یک می توانند به نوبه خود بر روند اجرایی، فنی و ایمنی کار آسیب وارد کنند.


ارسال دیدگاه