انشعاب گرم

هات تپ فرایندی است که جهت پیشبرد نیازمند لوازم و تجهیزات مشخص و معین دارای استانداردهای لازم برای انجام کار و مناسب با ویژگی های فنی حاکم بر کار می باشد. بر خلاف بسیاری از صنایع، علی الخصوص صنایع پایین دستی، استفاده از لوازم و تجهیزات جایگزین در خصوص عملیات انشعاب گیری گرم هات تپ غیر ممکن است. در بسیاری از صنایع این قابلیت وجود دارد که در صورت عدم موجود بودن لوازم و قطعات اصلی کار می توان از طریق ابزاهای جایگزین نیاز عملیاتی و فنی را مرتفع کرد، اما این نکته در خصوص عملیات های دارای ماهیت ویژه نظیر عملیات انشعاب گرم هات تپ صدق نمی کند. این فرایند ماهیتی اختصاصی دارد و تا لوازم کار گرم فراهم نباشد امکان اجرای آن وجود نخواهد داشت.

این مهم در زمانی بیشتر صدق خواهد کرد که بدانیم عملیات هات تپ باید ظرف کوتاه ترین زمان ممکن و با حداکثر بهره وری و کارایی به وقوع بپیوندد. در عملیات خساسی نظیر هات تپ نباید اتلاف وقت وجود داشته باشد و فرایند باید در اسرع زمان و البته با ملاحظات ایمنی و فنی و بدون عجله به انجام برسد. از این رو باید بهترین ابزارها برای کار فراهم باشند تا هیچ گونه ایرادی متوجه فرایند نشود. برای مثال زمانی که باردهی به دستگاه از طریق دستگاه های محرک هیدرولیکی مثمر ثمرتر است دلیلی بر استفاده از محرک های پنوماتیکی وجود نخواهد داشت. چه بسا در بسیاری از فرایندهای دیگر مجری کار ترجیح بدهد که حتی از نیروی دستی به جای این دست محرک ها استفاده کند، اما این امر در خصوص هات تپ صدق نمی کند، چرا که فرایند باید به صورت پیوسته، مستمر، و با سرعت باردهی یکسان انجام شود.

بنابراین نه تنها امکان جابجایی و جایگزینی قطعات و اتصالات در عملیات هات تپ وجود ندارد، بلکه تجهیزات انتخابی و ساخته شده می بایست به دقیق ترین شکل ممکن و کاملاً متناسب با عملیات مورد نظر طراحی، ساخت و تهیه شوند. در صورتی که این نکته مهم رعایت شود، ضمن در نظر گرفتن اصول ایمنی و فنی کار عملیات انشعاب گیری به روش گرم به بهترین نحو ممکن پیش خواهد رفت، اما در صورت اهمال در هر کدام از مراتب فوق، بدون شک ایراداتی حین عملیات یا پس از آن درگیر مجموعه خواهد شد. شرکت پیشگام صنعت ابزار در خصوص این مؤلفه ها و شاخص ها آگاهی کامل داشته و همواره با طراحی و تدوین بهترین دستورالعمل ها و انتخاب مناسب ترین تجهیزات و متبحرترین اپراتورها مراحل انجام عملیات را با موفقیت به پیش می برد. در صورت رعایت این نکات مزایای زیر شامل حال مجموعه صنعتی و فرایند خواهد شد.

  • Proven to cut from standard pipe, through to super-hard materials like honeycomb stellite
  • Range of machines for applications up to 15,000 PSI
  • Modular systems provide flexible project applications
  • Systems that enhance safety and operational efficiency
  • Hot tap size is limited only by the pressure that may be present
  • Equalisation-controlling orifice valve reduces dynamic shock to the pressure retaining components
  • Fully trained field-personnel available

اثبات شده برای برش لوله های استاندارد، از طریق به مواد فوق العاده سخت مانند استلایت لانه زنبوری

دارای ماشین آلات متعدد برای اجرای عملیات ها تا فشار ۱۵۰۰۰ PSI

سیستم های مدولار انعطاف پذیر در قابلیت اجرای انواع پروژه ها

سیستم های دارای قابلیت افزایش ایمنی و بهره وری عملیاتی

سایز هات تپ تنها با فشار که ممکن است محدود

برابری کنترل دریچه روزنه شوک را کاهش می دهد به اجزای حفظ فشار

دارای پرسنلی که به طور کامل آموزش دیده اند

لازم به تأکید مجدد است که رعایت این نکته، یعنی استفاده از تجهیزات مناسب و متناسب با ویژگ های فنی و محیطی از الزامات اولیه هات تپ کاران است. برای مثال در خصوص انتخاب الماسه های کاتر که وظیفه برش لوله حین پیشروی دستگاه هات تپ را بر عهده دارند، باید دقیق ترین مطالعات صورت گیرد. در این شرایط نه تنها امکان انتخاب جایگزینی برای الماسه های مذکور وجود ندارد، بلکه می بایست الماسه ای را برگزید که با شرایط لوله یعنی جنس و ضخامت آن تناسب و تقارن داشته باشد. در صورت انتخاب الماسه های نامناسب حین انجام عملیات با مشکلاتی رو در رو خواهیم شد. از جمله این مشکلات به شرح زیر می باشند:

  • کند شدن پیشروی: وقتی الماسه فاقد تناسب با ویژگی های فنی لوله باشد طبیعتاً روند پیشروی کاتر درون لوله کندتر خواهد شد. این فرایند زمان هات تپ گیری را نیز افزایش خواهد داد و طبیعتاً فشار به مجموعه و اپراتورهای انجام عملیات انشعاب گرم نیز افزوده خواهد شد. چنان که می دانیم طولانی شدن یک فرایند به دلایل فنی طبیعتاً احتمالاً بروز خطا و ایراد در عملکرد را محتمل خواهد کرد. هر چقدر زمان انجام یک فرایند از زمان استانداردی که می تواند داشته باشد بیشتر شود، خطاهای احتمالی امکان بروز بیشتری خواهند داشت. همچنین این مسئله تمرکز اپراتور را نیز با اختلال مواجه خواهد کرد و ضریب ریسک عملیات را بالاتر خواهد برد.
  • سنگین شدن پیشروی: بدیهی است که در صورتی که الماسه کاتر مناسب برای انجام برش لوله به خصوصی نباشد، حین پیشروی و برش با اصطکاک بالا مواجه می شویم و پیشروی به سختی و بسیار کند پیش خواهد رفت. در این شرایط به کلیه اتصالات و دستگاه هات تپ و همچنین به موتور محرک دستگاه هات تپ نیز فشار خواهد آمد و ممکن است حتی در صورتی که الماسه ها دچار آسیب نشوند سایر اجزای مربوطه به عملیات انشعاب گیری نظیر قطعات دستگاه هات تپ یا موتور هیدورلیکی تأمین انرژی دستگاه دچار مشکل شوند. همواره در هر فرایند فنی می بایست اجزا و قطعات دخیل در فرایند را به مثابه عناصری از یک کل در نظر گرفت، به نحوی که سوء عملکرد یک جزء کل مجموعه و سایر اجزا را دچار مشکل می کند. در صورتی که به این مهم توجه داشته باشیم طبیعتاً تلاش خواهیم که هر جزء از اجزاء مربوط به فرایند و عملیات را با بیشترین احتیاط و با در نظر گرفتن ملاحظات فنی کامل آماده سازی و تجهیز کنیم. در صورتی که پیشروی سنگین و سخت شود فشار باردهی بر اپراتور نیز بیشتر خواهد شد و بدین ترتیب ضریب دقت وی حتماً کاهش خواهد یافت. نیروی انسانی باید تا جای ممکن از لحاظ تأمین فرایندهای پشتیبانی تأمین باشد تا حین انجام عملیات فقط و فقط به فاکتورهای مستقیم فنی دقت و توجه داشته باشد. در صورتی که فرایندهای آماده سازی دچار ایراد باشد اپراتور درگیر مشکلات جانبی خواهد شد به صورتی که از دقت وی در انجام فرایند کاسته خواهد شد.
  • شکستن الماسه و وقفه در فرایند برش: بدترین حالت زمانی به وقوع می پیوندد که الماسه های کاتر به دلیل عدم تحمل جنس و آلیاژ لوله شکسته شده و قابلیت برش را از دست بدهند. در این شرایط ادامه عملیات برش لوله از طریق دستگاه هات تپ ممکن نخواهد بود و مجری عملیات و اپراتورهای هات تپ ناچارند که عملیات را نیمه کاره گذاشته، دستگاه هات تپ را جهت انجام تعمیرات و تغییر الماسه ها از مجموعه خارج کنند. البته در صورتی که مجریان هات تپ به چنین مشکلی برخوردند تنها دلیل ممکن جنس ضعیف تر الماسه ها نخواهد بود. ممکن است به خاطر اهمال اپراتور و باردهی غیر اصولی این اتفاق افتاده باشد، اما در مواردی که مطالعات دقیق روی انتخاب الماسه مناسب هات تپ صورت نگرفته شده باشد، ما اغلب دچار چنین ایرادی خواهیم شد. بروز این ایراد به معنی لغو عملیات هات تپ و نیاز به تعویض قطعات خواهد بود که خود فرایندی زمان بر است. مجری هات تپ درصورت بروز چنین ایرادی و پس از خارج کردن دستگاه هات تپ، می بایست ابتدا به ساکن مطالعات مهندسی دقیق در خصوص انتخاب الماسه مناسب با ویژگی های لوله یا مخزن را انجام داده و پس از نتیجه گیری، آن را تهیه کرده روی کاتر نصب کند.

 

موارد فوق از جمله تبعاتی است که صرفا بی دقتی در انتخاب یکی از اتصالات و قطعات می تواند به همراه داشته باشد. چنان که می بینیم کوچک ترین اهمال در هر کدام از فرایندها عواقب بالایی به همراه خواهد داشت .و از این رو بهتر آن است که مطالعات پیش اماده سازی و آماده سازی فرایندها با حداکثر ضریب دقت انجام شود تا مشکلاتی از این نوع روی ندهد.

از جمله دیگر مواردی که می وتناد بر فرایند هات تپ آسیب بزند انتخاب اتصالات نامنسب برای انجام عملیات است. ولوها از جمله اتصالات دائمی هستند که روی اتصال سه شاخه اسپلیت تی یا سدل نیپل نصب می شوند. در انتخاب ولو نیز می بایست دقیق و حساب شده عمل کرد. در درجه اول باید دقت داشت انواع ولو برای انواع خطوط لوله حاوی سیالات متفاوت وجود دارد. ولو کشویی، پروانه ای، توپی، دروازه ای و… رایج ترین انواع ولوهای قابل کاربرد برای خطوط لوله و تأسیسات نفتی و گازی به شمار می روند. در انتخاب ولو مناسب برای انجام عملیات هات تپ باید توجه داشت که بر حسب فشار سیال، نوع سیال و مواردی از این قبیل مناسب ترین ولو برای اتصال روی اسپلیت تی انتخاب شود. برای مثال در خصوص سیالاتی نظیر گاز اغلب از ولو توپی استفاده می شود، البته این قاعده کلی نمی باشد و بسته به شرایط تیم طراحی ممکن است نظری دیگر داشته باشد. به هر حال، انتخاب ولو مناسب برای انجام عملیات هات تپ از الزامات کار است. ولوها پس از اسپلیت تی مجری ورود سیال به درون خط انشعابی جدید می باشند و از حیث موقعیت فنی دارای جایگاه مهمی هستند. از سوی دیر ولوها وظیفه کنترل جریان سیال را بر عهده داشته و مجریان واحدهای صنعتی را قادر می سازند که در مواقع لازم با باز و بستن ولو، جریان سیال درون لوله انشعابی را مدیریت کنند. از این رو انتخاب ولو مناسب که بتواند این کارکردها را برای مدت طولانی داشته باشد امری ضروری و مهم تلقی می شود. علاوه بر انتخاب ولو مناسب برای انجام کار هات تپ، می بایست نسبت به صحیح و سالم بودن ولو نز مطمئن بود. ممکن است بهترین نوع ولو برای عملیات برگزیده شده باشد اما ولوی که خریداری شده و قرار است روی اسپلیت تی یا سدل نیپل نصب شود دچار ایراد فنی باشد. مشکلاتی نظیر نشتی، شکستگی یا ترک خوردگی برخی قطعات، فقدان یک یا چند مورد از تجهیزات و مواردی از این دست مشکلاتی است که خریدار ولو ممکن است با آن ها سر و کار داشته باشد. در چنین شرایطی انجام تست های مطمئن فشار روی ولو پیش از انجام عملیات و حتی پیش از نصب روی سایر اتصالات اکیداً توصیه می شود. تست فشار هیدرو استاتیک ولو تحت فشاری معادل فشار اسمی آن یا کمی بیشتر از فشار اسمی، از جمله رویه های راج هات تپ کاران پیش از نصب این اتصال روی اسپلیت تی محسوب می شود. مجری هات تپ باید نسبت به انجام تست حساسیت ویژه ای داشته باشد و حتی در صورتی که کارفرما خود ولو را خریداری و مسئولیت عملکرد آن را بر عهده گرفته باشد، اخلاق و تعهد خرفه ای در کار اقتضا می کند که ولو مورد تست قرار گیرد و ایرادات احتمالی آن پیش از آن که در عملیات هات تپ گیری سر باز زند، خود را نشان دهد. در صورتی که نسبت به سالم بودن ولو اطمینان حاصل نکرده و آن را روی اسپلیت تی نصب کنیم عواقب دشواری را خواهد داشت. ممکن است حین انجام هات تپ گیری ولو دچار نشتی شود به طوری که بستن آن نیز راهگشای رفع نشتی نباشد. در این شرایط ادامه عملیات و گرفتن یک خروجی مطلوب بسیار دشوار خواهد شد. تعویض ولو در این شرایط فرایند پیچیده، زمان بر و مستلزم هزنیه هدر رفت خواهد بود. ممکن است ولو مناسب برای سیال موجود در لوله یا مخزن نبوده و به این ترتیب در کنترل جریان سیال حین باز و بستن ولو دچار مشکل شویم.

تست هات تپ

تست هات تپ

ایراداتی از این دست نمونه مشکلاتی هستند که در صورت بی توجهی در تهیه تجهیزات و لوازم مناسب برای انجام علیات هات تپ بروز پیدا می کنند. مجری هات تپ باید در تمامی مراحل و مراتب انشعاب گیری ملاحظه تمام نکات، پیش نیازها و راهکارها را داشته باشد تا پیش از بروز ایراد از وقوع آن پیشگیری کند. آشکار است که رفع موانع و ایرادات احتمالی پیش از وقوع هزینه و زمان بسیار کمتری را متحمل پیمانکاران هات تپ خواهد کرد، تا زمانی که مشکل به وقوع پیوسته و می بایست اقدامات اصلاحی جهت رفع آن اتخاذ شود.

فیلم فوق نمایی شماتیک از انجام عملیات هات تپ را نشان می دهد. مجری هات تپ باید نسبت به آماده سازی و تجهیز قطعات و اتصالات در هر مرحله که به تصویر می آید دقت ویژه را داشته باشد. هر کدام از مراحل به مرحله پیشین خود وابسته بوده و پیش نیاز مراحل پیشین خواهد بود. گام های عملیات انشعاب گیری به روش گرم یا هات تپ همچون حلقه های یک زنجیر، عناصر یک فرایند سری را تشکیل می دهند و بروز ایراد در هر کدام ما را از ورود به مراحل بعدی باز می دارد. بنابراین دقت و احتیاط ویژه در طراحی، محاسبات، ساخت، آماده سازی و انجام عملیات ضرورت بدیهی کار است. در پایان باید اشاره شود که مراحل نمایش داده شده در فیلم هات تپ فوق تنها به شرطی به همین صورت استمرار و توالی خواهند داشت که برای هر گام بهترین راهکارها، تجهیزات و الگوها فراهم شده باشد.

 


ارسال دیدگاه