انشعاب گیری به روش گرم

دستگاه هات تپ خطوط لوله و مخازن از جمله تجهیزاتی بود که شرکت پیشگام صنعت ابزار در بیست و دومین دوره نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی در معرض بازدیدکنندگان قرار داد. شرکت پیشگام صنعت ابزار به عنوان مجری عملیات های انشعاب داغ هات تپ و ارائه خدمات پرتابل و ماشینکاری طبق روال و برنامه هر ساله، در نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی دایر در محل دائم نمایشگاه های تهران حضور به هم رساند و آخرین تجارب و دستاوردهای خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داد.

انشعاب گرم

هات تپ

شرکت پیشگام صنعت ابزار از اولین واحدهای فعال در زمینه انجام عملیات های هات تپ محسوب می شود و به جهت سابقه و فعالیت های مستمر بسیاری از واحدهای صنعتی نفتی و گازی این شرکت را به عنوان تنها پیمانکار پروژه های انشعاب گیری گرم (هات تپ) خود مد نظر دارند. بر این اساس واحدهای نفتی، گازی و پتروشیمی بخش اعظم بازدیدکنندگان از غرفه شرکت پیشگام صنعت ابزار را شامل می شدند. از آن جا که عملیات هات تپ جز فرایندهای ویژه در خطوط لوله و مخازن می باشد، و نیز این که انجام آن مستلزم آشنایی و تسلط کامل بر استانداردها و الزامات متعدد فنی در زمینه جوشکاری روی خط لوله، انجام هات تپ، ایمنی، بهداشت محیط زیست و عواملی از این قبیل می باشد، معمولاً این عملیات کمتر نظ مساعد کارفرمایان و صاحبان صنایع را جلب می کند. ضریب ریسک بالای این عملیات با وجود مزایایی که برای واحدهای صنعتی می تواند داشته باشد، از جمله نکاتی است که باعث ایجاد دافعه نزد صاحبان صنایع می شود. انشعاب گرم هات تپ به لحاظ دانش فنی و تبحر یک فرایند چند شاخه ای است و از این رو انجام صحیح و دقیق آن مستلزم تدابیر فنی و مهندسی ویژه است.حتی بسیاری از سازندگان و تأمین کنندگان دستگاه هات تپ نیز آمادگی انجام عملیات را نداشته و فقط حاضرند عملیات های با حساسیت پایین و دارای سایزهای کوچک رابه انجام برسانند.

متغیرهای عدیده در انجام صحیح عملیات هات تپ، این عملیات را به فرایندی پیچیده و چند وجهی تبدیل کرده است، به طوری که عدم توجه به هر کدام از آن ها خسارات و تبعاتی سنگین خواهد داشت. از آن جا که کار به صورت گرم و در محل مجتمع های صنعتی فعال و بهره برداری شده انجام می شود، و چون حین اجرای کار خط حاوی سیال می باشد و خطر احتراق و انفجار علی الخصوص روی خطوط حاوی سیالات قابل اشتعال وجود دارد، بروز یک ایراد کوچک در هر کدام از مراحل می تواند هزینه سنگین جانی، مالی و فنی داشته باشد. از این رو واحدهای محدودی نظیر پیشگام صنعت ابزار حاضر به سرمایه گذاری در این زمینه می باشند. شرکت پیشگام صنعت ابزار با سابقه ترین و مجرب ترین پیمانکار اجرایی عملیات هات تپ در کشور محسوب می شود و در این زمینه به کسب تجاربی نائل آمده است که بعضاً در نوع خود بی نظیر می باشند. حضور ما در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی و استقبال قابل ملاحظه ای که مشتریان از غرفه ما داشتند مؤید رضایتی است که کارفرمایان از خدمات ارائه شده هات تپ به ایشان داشته اند.

هات تپ نمایشگاه

هات تپ

در این نمایشگاه، پرسنل شرکت ضمن معرفی محصولات و خدمات متنوع شرکت پیشگام صنعت ابزار، آخرین پروژه های عملیاتی این واحد صنعتی را در دسترس علاقه مندان قرار دادند. همچنین ارائه مشاوره و آموزش رایگان عملیات هات تپ و الزامات آن به پرسنل واحدها از جمله خدماتی بود که شرکت پیشگام صنعت ابزار برای بازدیدکندگان در نظر گرفته بود. این شرکت آمادگی خود را برای برگزاری دوره های آموزشی رایگان در زمینه عملیات های هات تپ، استاپل، لاین استاپ، بای پس و… به واحدهای بازدیدکننده اعلام کرد که این امر با استقبال مشهود ایشان مواجه بود.

همچنین مذاکره با شرکت های بین المللی مجری عملیات هات تپ که در نمایشگاه مشارکت داشتند، یا نماینده خود را اعزام کرده بودند از دیگر برنامه های ما در طول دوره برگزاری نمایشگاه بود. ضمن تبادل اطلاعات با برخی مجریان عملیات هات تپ ما این نتیجه حاصل شد که شرکت پیشگام صنعت ابزار در مختصات بین المللی نیز دارای دستاوردها و فن آوری های علمی و تکنولوژیک بدیع و منحصر به فرد می باشد. با این وجود زمینه های لازم برای گسترش حجم ارتباطات و تبادل دستاوردها و تجارب فراهم گردید.

از دیگر برنامه های ما در طول این دوران تشویق و ترغیب دانشجویان و دانش پژوهان حوزه های مرتبط، به بهره گیری از تجارب و دانش فنی شرکت پیشگام صنعت ابزار بود. ما ضمن برقراری ارتباط با دانش پژوهان عزیز آمادگی خود جهت ارائه اطلاعات و آموزش فن آوری ها و دانش فنی هات تپ به ایشان را اعلام کرده و از جانب ما به آن ها ضمانت داده شد که پژوهش های مرتبط و کاربردی شان با حمایت شرکت پیشگام صنعت ابزار همراه خواهد بود. ارتقای دانش فنی و ترغیب کارآموزان از جمله سیاست های راهبردی ما محسوب می شود و در این زمینه بدون چشم داشت آماده انجام مشاوره و راهنمایی به دانش پژوهان محترم می باشیم تا کشور در این زمینه جایگاه شایسته خود در سطح جهانی را به دست آورد.

عدم اطلاعات کافی در خصوص عملیات هات تپ نزد حتی بسیاری از واحدهای صنعتی مرتبط از نکاتی بود که تعجب ما را در طول برگزاری نمایشگاه برانگیخت. گاهاً مشاهده می گردید مهندسین واحدهای برجسته در زمینه های نفت و گازی نیز آشنایی ولو اجمالی با فرایند مذکور نداشتند. این امر ما را به گسترش و ارتقای فرایندهای تبلیغاتی و شناسایی محصولات و خدمات به بازار بیشتر ترغیب کرده است و در زمینه برنامه مدونی در پیش رو قرار دارد.

مذاکره با برخی واحدهای صنعتی که پیش تر از خدمات هات تپ ما بهره برده اند نیز یکی دیگر از برنامه های ما در طول مدت برگزاری نمایشگاه نفت و گاز بود. با توجه به تکرر نیازهای برخی واحدهای صنعتی در استفاده از خدمات هات تپ این شرکت، مقدمات همکاری ها در آینده چیده شد تا در زمان انجام عملیات، فرایندها با سرعت و تمرکز بالاتر به انجام برسد.

همچنین برخی واحدهای صنعتی که تا کنون به جهت ایستایی فرایندهای جاری خدمات هات تپ مورد نیازشان نبوده است نیز به غرفه شرکت پیشگام صنعت ابزار رجوع کرده و در خصوص عملیات های هات تپ احتمالی در آینده نزدیک اعلام نیاز فرمودند تا مقدمات ترتیبات رسمی کار انجام شود.

عملیات هات تپ

هات تپ

شرکت پیشگام صنعت ابزار از صنایع پیشرو در زمینه انجام عملیات هات تپ محسوب می شود و در این زمینه همواره تلاش کرده است که ضمن بهره گیری از آخرین دستاوردهای روز دنیا، خود را بیشتر و بیشتر از فن آوری های بیگانه مستقل سازد. این مهم از سیاست های ما محسوب می شود که در سال های اخیر به جد دنبال شده است و اکنون می توان ثمرات آن را به صورت نسبی مشاهده کرد. مراجعه پیمانکاران خارجی و بازدید از دستاوردهای ما که بعضاً شگفتی ایشان را از میزان پیشرفت و دانش فنی ما در زمینه هات تپ برمی انگیخت گواهی است بر تلاش هایی که ما در طول سالیان متمادی جهت ارتقای فرایند و بهینه سازی آن انجام داده ایم. داشتن فن آوری و تجربه در زمینه انجام عملیات انشعاب گرم هات تپ تا سایز ۶۰ اینچ از جمله مواردی بود که مورد تحسین شرکت کنندگان خارجی قرار می گرفت و در این زمینه رغبت زیادی از سوی ایشان جهت آشنایی با چگونگی فرایندهای تجهیز و آماده سازی مشاهده می شد. همچنین روش های بدیع و نوآورانه ای که ما به منظور تسهیل و تسریع عملیات انشعاب گرم هات تپ به کار می بریم از دیگر مواردی بود که مورد تحسین ایشان بود. از دیگر نکات حائز اهمیت انجام عملیات های هات تپ روی خطوط لوله حاوی سیال بخار ود که چنان که می دانیم دمای بسیار بالا و ضریب ریسک ایمنی و فنی زیادی دارد. در این خصوص نیز کوشیدیم تجارب خود را به ایشان گوشزد کنیم.

اکنون و پس از گسترش همکاری های بین المللی ایران با کشورهای صاحب فن آوری در دنیا، خصوصا در حوزه های نفتی و گازی، ما می توانیم ضمن بهره گیری از دستاوردهای خود و همچنین استفاده از تجارب ایشان، حتی تجارب خود را نیز در عملیات های بین المللی پیاده کنیم. شرکت پیشگام صنعت ابزار امروز قادر به حضور در بازار بین المللی و انجام عملیات های هات تپ است که چه بسا بسیاری از واحدهای صاحب نام جهانی نیز در موردشان دچار مشکلاتی خواهند شد.

بیست و دومین دوره نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی در تاریخ ۱۶ اردیبهشت تا ۱۹ اردیبهشت به مدت ۴ روز در محل دائم نمایشگاه های بین المللی برگزار شد.


ارسال دیدگاه