هات تپ

دستاورد جدید شرکت پیشگام صنعت ابزار؛ عملیات هات تپ ۱۶×۳۲ اینچ

روی خط لوله اتان مجتمع پارس جنوبی بمنظور توسعه میدان گازی پارس جنوبی در فازهای ۲۰ و ۲۱

عملیات هات تپ شرکت پیشگام صنعت ابزار در پارس جنوبی روی خط لوله اتان ۳۲ اینچ با موفقیت به اتمام رسید. این عملیات عبارت از انشعاب گیری گرم ۱۶ اینچ روی خط لوله ۳۲ اینچ حاوی سیال اتان به کلاس کاری ۳۰۰  بود. خط لوله دارای فشار طراحی ۲۵ بار و فشار کاری ۱۷ بوده و عملیات هات تپ روی آن از حساسیت بالایی برخوردار بود. از آن‌جا که این عملیات با همکاری شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (IOEC) و بمنظور کامل‌سازی طرح بزرگ توسعه میدان گازی پارس جنوبی، در فازهای ۲۱ و ۲۲ انجام می‌گرفت بروز هر گونه ایراد می‌توانست تبعات و آسیب‌های ملی به همراه داشته باشد. بنابراین مدیریت وپرسنل اجرایی شرکت پیشگام صنعت ابزار کلیه مراحل، از مطالعات امکان‌سنجی تا برآوردهای فنی و تدوین دستورالعمل را با دقت به انجام رسانده و در فاز ساخت اتصالات، نصب آن ها روی لوله و انجام عملیات هات تپ نیز بالاترین و بهترین عملکرد ممکن را از خود بروز دادند.

هات تپ

هات تپ عسلویه

مراحل تدوین دستورالعمل‌ها و دستورکارهای اجرایی عملیات گام به گام با نظارت مهندسین شرکت IOEC و ضمن تأییدیه ایشان به مرحله اجرایی رسید. فرایند ساخت اسپلیت تی، نظارت بر عملکرد جوشکاران و تست جوش اتصال هات تپ با حضور مهندسین و بازرسین فنی کارفرما و ضن اخد تأییدیه از ایشان صورت گرفت. انجام تست های غیر مخرب روی اتصال و ارائه گزارشات حاصله از آزمایش این اتصال به کارفرما، که همگی نشان گر تأیید کیفیت متغیرهای فنی لحاظ شده در کار بود، از جمله گام های اساسی جهت افزایش اطمینان در فرایندهای پیش آماده سازی بود. شرکت پیشگام صنعت ابزار بر صحت و ایمنی کامل فرایند اهتمام بسیار زیادی دارد و با توجه به حساسیت بالایی که این پروژه داشت در این خصوص توجه بیشتری مبذول شد. در هر صورت کلیه ضمانت های مورد نیاز آغازین در خصوص صحت و کیفیت بالای انجام کار حاصل شده و خروجی آن در قالب مستندات به کارفرما جهت تجویل ارائه گردید. در نهایت نیز کارفرمای محترم تمامی داده های دریافتی را اارسال و کار برای انجام عملیات هات تپ روی خط لوله آغاز شد.

پس از انجام مراحل مقدماتی و فراهم شدن پیش‌زمینه‌های انجام کار هات تپ، دستگاه هات تپ به همراه تجهیزات و اتصال اسپلیت تی به محل سایت منتقل شده و فرایند نصب اسپلیت تی روی لوله به دقت انجام گرفت. لازم به ذکر است با توجه به حساسیت کار نظارت دقیقی برای عوامل ایمنی محیط و نیروی کار صورت گرفت و هم کارفرما و هم مجری انجام عملیات هات تپ پیشاپیش محاسبات و پیش بینی‌های لازم در خصوص لوازم ایمنی کار و پشتیبانی‌های لازم را فراهم کرده بودند. افزون بر این از آنجا که لوله در عمق زمین و البته با فاصله کم از سطح زمین انجام می‌شد در خصوص حفاری، نصب پله‌های موقت برای تردد و ایجاد راه فرار اضطراری تمام تدابیر لازم اتخاذ گردید. حضور دائم تیم بازرسی ایمنی بر سر کار پروژه و رصد و تست کلسیه متغیرهای دخیل در فرایندهای اجرایی مربوط به عملیات هات تپ یکی از اقداماتی بود که در این پروژه به انجام رسید ایمنی کار از تمامی جنبه ها مورد توجه قرار گرفت.

پس از انجام تست جوش و اخذ تأییدیه از کارفرما، ولو کلاس ۳۰۰ روی اسپلیت تی واقع و نصب شده و تست هیدرواستاتیک مجموعه ولو و اتصال تحت فشار کمی بالاتر از psi 300 با موفقیت به اتمام رسید. با توجه به آماده بودن تمامی شرایط، و از آن‌جا که عملیات هات تپ به صورت عمودی انجام می‌گرفت، نیاز به نصب اسکافولد و سایر اتصالات جهت استقرار اپراتورها در جنب دستگاه هات تپ بمنظور انجام عملیات برش گرم و انشعاب گیری از خط لوله احساس می‌شد. در این راستا شرکت پیشگام صنعت ابزار بر حسب تجاری و استانداردهای ایمنی و فنی نصب، دستورالعملی جهت نصب اسکافولدها تدوین کرده بود که بر اساس فرایند نصب صورت گرفته و  سپس دستگاه هات تپ برای انجام عملیات هات تپ روی ولو نصب شد.

هات تپ

هات تپ

 

از جمله فاکتورهای تعیین ‌کننده در انجام عملیات هر عملیات هات تپ فرایند آماده‌سازی دستگاه هات تپ می‌باشد که دارای متغیرهای عدیده‌ای است و نقص در تجهیز آن می‌تواند کل فرایند را با اختلال مواجه کند. از این‌رو گام های آماده‌سازی دستگاه هات تپ اعم از آماده سازی شفت، آداپتور متناسب با ماهیت کار، نصب کاتر، تست استحکام کاتر، استفاده از تجهیزات و الماسه‌های مناسب برش برای کاتر و سایر موارد به دقت انجام گرفت. در نهایت دستگاه هات تپ نیز بمنظور حصول اطمینان از دقت و صحت عملکرد مورد ارزیابی و تست هیدرواستاتیک قرار گرفت تا ضریب تحمل ان در برابر فشار وارده از سیال درون لوله مورد ارزیابی قرار گیرد.

با وجه به این‌که تیم مهندسی و طراحی عملیات تمامی فاکتورهای دخیل در فرایند هات تپ را لحاظ کرده و ایرادات احتمالی پیشاپیش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته بودند، بنابراین فرایند برش گرم هات تپ در اسرع وقت و بدون بروز کوچک‌ترین ایراد در حضور ناظرین و مهندسین کارفرما  به انجام رسید. از آن‌جایی که دستگاه هات تپ نیز به شکلی مناسب کار تجهیز و آماده شده بود فرایند برش لوله توسط کاتر دستگاه هات تپ به صورت پیوسته و بدون نیاز به کوچک‌ترین وقفه‌ای صورت گرفت. در نهایت عملیات هات تپ با موفقیت به اتمام رسید کوپن بریده شده از لوله به عنوان ضمانت صحت انجام کار به نماینده شرکت OIEC تحویل داده شد.

انشعاب گرم

هات تپ

چنان‌که اشاره شد کارفرمای اصلی این پروژه شرکت نفت و گاز پارس (NIOC) می‌باشد که متولی راه اندازی و بهره‌برداری فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی می‌باشد. عملیات هات تپ انجام شده توسط شرکت پیشگام صنعت ابزار بخشی از پروژه عظیم توسعه فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی محسوب می‌شود. این عملیات پس از سپری کردن تمامی مراحل در تاریخ ۱۸/۹/۱۳۹۵  با برش لوله و استخراج کوپن، و اخذ تأییدیه کارفرمابه اتمام رسید.


ارسال دیدگاه