هات تپ

هات تپ از جمله خدمات خطوط لوله است که در سال های اخیر تلاش های فراوانی در کشور به منظور بومی سازی آن صورت گرفته شده است. فعالان دولتی و خصوصی طی سالیان اخیر مطالعات و کارهای کارشناسی گسترده ای به منظور قطع وابستگی به خدمات انشعاب گرم هات تپ انجام داده اند که بخش زیادی از آن، خصوصاً در زمینه انجام عملیات های هات تپ و استاپل با موفقیت همراه بوده است.
خدمات هات تپ و انسداد خطوط لوله یا استاپل، تا سالیان گذشته هزینه بالایی را بر واحدهای صنعتی داخلی که نیازمند آن بودند وارد می آورد. به دلیل نا آشنایی برنامه ریزان و مهندسین واحدهای صنعتی با الزامات این عملیات، و عدم هر گونه آموزش در خصوص کار با دستگاه هات تپ و مواردی از این دست، واحدهای مذکور حتی در صورت فراهم کردن دستگاه های هات تپ و استاپل نیز قادر به انجام عملیات های انشعاب گیری یا انسداد خط نبودند. بنابراین، برخی واحدهای صنعتی به فراخور نیازی که احساس می کردند شروع به انجام کارهای مطالعاتی و طراحی مهندسی در زمینه اجرای عملیات انشعاب گرم هات تپ کردند و به مرور در این زمینه توانستند دستاوردهایی داشته باشند.

هات تپ

hot tap

شرکت پیشگام صنعت ابزار که یک شرکت خدماتی و ارائه دهنده تجهیزات و دستگاه های خطوط لوله نظیر هات تپ و استاپل به شمار می رفت نیز از جمله واحدهایی بود که جهت تبدیل به یک اپراتور مجری عملیات هات تپ رغبت نشان داد و به مرور توانست با اندوختن دانش فنی در این خصوص گام های اول جهت اجرای عملیات هات تپ را بردارد. یکی از نقاط برجسته در خصوص شرکت پیشگام صنعت ابزار این نکته بود که این واحد به جهت آشنایی پیشین با این دستگاه، در گام اول دارای دانشی ابتدایی در خصوص روند و رویه اجرایی و عملکردی آن بوده است. بر این حسب و با توجه به درک نیاز کشور جهت بومی سازی عملیات هات تپ به لحاظ اجرایی، مهندسین متبحر در زمینه ارائه خدمات خطوط لوله مطالعات و کارشناسی های اولیه را انجام داده و به مرور توانستند شمایی کلی از عملیات انشعاب گیری گرم ارائه دهند. چنان که اشاره شد پیش از آغاز فعالیت عملیاتی شرکت پیشگام صنعت ابزار، برخی واحدهای پتروشیمی، پالایشگاهی و فعالان صنایع گاز از خریداران این دستگاه ها محسوب می شدند و دستگاه ها را مورد بهره برداری قرار می دادند، اما فعالیت های موجود در آن زمان بسیار محدود و در حد رفع نیازهای درون سازمانی بود. به عبارتی دیگر معدود واحدهایی که دانش کافی جهت انجام عملیات را داشتند نیز اغلب به جهت حجم بالای کارهای داخلی و تجهیزات محدود صرفاً پاسخگوی نیازهای درون سازمانی خود بوده و قادر نبودند نیازهای مشتریان در سراسر کشور را پاسخ دهند. توجه به این نکات الزام روی آوردن به عملیات هات تپ توسط شرکت پیشگام صنعت ابزار را به نحو بهتری تبیین می کند.
همین دستاوردهای اولیه به مرور توانست فرایند هات تپ را تبدیل به امری قابل انجام در اذهان فعالان صنعتی کند. شرکت پیشگام صنعت ابزار با انجام عملیات های آزمایشی هات تپ در سایزهای مختلف که با موفقیت نیز توأم بودند، توانست توانمندی عملی خود را نیز به رخ بکشد و به این ترتیب تبدیل یک مجری عملیات های انشعاب گرم در نقاط مختلف کشور گردید.
در طی این سال ها که عملیات های خدماتی مذکور به یک مسئله در صنایع خطوط لوله تبدیل شده و بسیاری از واحدهای صنعتی را مجذوب خود کرده است دستاوردهای زیادی نصیب واحدهای مربوطه شده است. اکنون عملیات انشعاب گرم نه تنها یک رویه جاری و رایج در خدمات خطوط لوله داخل کشور محسوب می شود بلکه واحدهای ارائه دهنده خدمات حتی موفق به انجام ابداعاتی نیز در این زمینه شده اند. در این زمینه شرکت پیشگام صنعت ابزار تجارب فراوانی داشته است. ما ده ها عملیات را تجربه کرده ایم که در آن ها فرایند انشعاب گیری با استفاده از رویه جاری مستند در تمامی دستورالعمل های هات تپ پاسخگو نیست؛ یعنی داده های آن یا نا مکفی است و یا برای انجام یک عملیات خاص دارای ایراد است. بنابراین در چنین شرایطی نیاز به خلق روش های منحصر به فرد برای پیشبرد پروژه است که طبیعتاً نیازمند تیم طراحی و اجرایی آشنا به کار و مسلط بر فرایندهای مربوط به عملیات هات تپ است. شرکت پیشگام صنعت ابزار در این زمینه تجارب مختلفی داشته است. انجام عملیات روی خطوط لوله خاوی سیال زیر صفر درجه سانتیگراد، انجام هات تپ روی خطوط لوله حاوی مواد شیمیای خاص و خطرناک، انجام کار روی خطوط لوله پلی اتیلن یا سایر خطوط غیر فلزی، انجام عملیات در شرایط محیطی ویژه و نا متعارف و … از جمله شرایطی هستند که در آن ها هات تپ گیری طبق روال تعریف شده جاری انجام پذیر نیست.

hottap

هات تپ

در این موقعیت ها در درجه اول باید موقعیت و شرایط فنی، فیزیکی و محیطی کار تمام و کمال سنجیده شود و سپس با انجام مطالعات کار گروهی به نتایج متناسب با پروژه مذکور برسیم. از زمان آغاز به کارهای عملیاتی، ما برای واحدهای صنعتی متعدد نظیر پالایشگاه ها وپتروشیمی ها، و مجتمع های فولاد و سایر مراکز صنعتی پروژه های متنوعی را به انجام رسانده ایم. وتحدهای پتروشیمی نظیر مبین، مارون، تخت جمشید، بندر امام، کرمانشاه از جمله صنایع مربوطه به فراورده های نفتی و گازی هستند که طی سالیان اخیر از خدمات هات تپ ما بهره برده اند. پایانه های نفتی دیگر مراکزی هستند که در آن ها پروژه های سنگین هات تپ توسط شرکت پیشگام صنعت ابزار به انجام رسیده است. ما در شرکت های صنایع ذوب نظیر فولاد خوزستان نیز برای سال ها عملیات های متعدد هات تپ را داشته ایم.
بدیهی است در صورتی که واحدهای ارائه خدمات هات تپ نظیر پیشگام صنعت ابزار و سایر واحدها قادر به انجام عملیات های مذکور و تأمین نیاز مشتریان داخلی نبودند، کارفرمایان و مشتریان برای رفع نیاز وادار به صرف هزینه و زمان بیشتر جهت دریافت خدمات بودند، چرا که در این صورت تنها راه حل ممکن استفاده از پیمانکاران خارجی بود. امری که در بسیاری از کشورهای مجاور از جمله کشور عراق رایج بوده و واحدهای پالایشگاهی کردستان عراق سال هاست که مشتری خدمات هات تپ شرکت پیشگام صنعت ابزار به شمار می آیند.
شرکت های معتبر بین المللی کوشیده اند با ایجاد دفاتر منطقه ای در سرتا سر جهان به نحوی جایگاه خود در بازار جهانی را ارتقا دهند و از این رو هر کشوری که در صدد باشد از خدماتی نظیر هات تپ و استاپل و مواردی از این دست بهره بگیرد و خود قادر به انجام سرویس نباشد، می تواند به راحتی با یکی از این دفاتر تماس حاصل کرده و هماهنگی های لازم جهت محول کردن سرویس به مجری مذکور را به انجام برساند. شرکت هایی نظیر میراژ، تیم، فورمینات و بسیاری از مجریان عملیات انشعاب گرم و سازندگان دستگاه های هات تپ و استاپل در منطقه فعال می باشند و تا قبل از بومی سازی این سرویس در کشور به منظور انجام خدمات مذکور با یکدیگر رقابت داشتند. اما در حال حاضر به واسطه تلاش های صورت گرفته کشور از نظر انجام عملیات های انشعاب خطوط لوله به روش گرم کاملاً دارای استقلال است و حتی تلاش هایی جهت ساخت دستگاه هات تپ از طریق تکنولوژی مهندسی معکوس توسط برخی واحدهای صنعتی نیز صورت گرفته شده است.

انشعاب گرم

انشعاب گرم

شرکت پیشگام صنعت ابزار که از اولین واحدهای پیشرو در زمینه ارائه خدمات هات تپ و استاپل در کشور بوده است امروز آمادگی انجام عملیات در سایزها و شرایط مختلف را داراست. فن آوری ما و مطالعات امکان سنجی به ما این اجازه را می دهد که تا سایز ۱۲۰ اینچ عملیات انشعاب گیری به روش گرم را به انجام برسانیم. دستگاه ها و تجهیزاتی که طی سالیان متمادی به فراخور نیازهای عملیاتی یا مطالعات مهندسی جهت امکان سنجی تهیه و جمع آوری شده اند، به ما قابلیت انجام عملیات تا این سایز را می دهند.


ارسال دیدگاه