ماشینکاری در محل یا IN-SITE MACHINING به نوبه خود زیرمجموعه فرایندهای ماشینکاری قرار می گیرد. ماشینکاری از فرایندهای رایج در کلیه صنایع به شمار می رود. ماشینکاری به طور کلی کلیه فرایندهایی را می گویند که از طریق ماشین آلات صنعتی به منظور شکل دهی به ابزارها انجام می شود. بنابراین می توان گفت هر فرایندی که به نحوی با تولید محصول و یا ارائه خدمات صنعتی مرتبط است دارای فاز ماشینکاری نیز هست. ماشینکاری انواع و اشکال مختلفی می تواند داشته باشد و بر حسب نیاز کاری و ماهیت متریالی که قرار است تبدیل به محصول شود روی ان عملیات های لازم صورت می گیرد. وجه مشخصه عملیات ماشینکاری و آن چه این فرایند را از سایر فرایندها جدا می گرداند ان است که در ماشینکاری شکل دهی از طریق براده برداری از سطح جسم به انجام می رسد. به عبارتی دیگر قطعه تراش داده می شود تا به شکل و سایز مورد دلخواه برسیم.

تعریف فوق خود گویای اهمیت و کارکرد و جایگاه ماشینکاری در صنایع مختلف است. می توان گفت تقریبا صنعتی یافت نمی شود که ماشیینکاری یکی از فرایندهای مربوط به آن نباشد. اما باید توجه داشت که ماشینکاری بیشتر برای تولید قطعاتی است که نیاز به تولید انبوه ندارند. برای مثال ساخت یک قالب یا ابزاری که در یک پروژه صنعتی استفاده می شود و طراحی و ساخت ویژه و منحصر به خود را دارد از طریق ماشینکاری صورت خواهد گرفت.

ماشینکاری در محل in-site machining

اما از مهم ترین کارکردهای فرایندهای ماشینکاری، کارکرد تعمیراتی آن است خصوصا زمانی که نیاز باشد ماشینکاری در محل انجام شود. تعمیرات بخشی بی بدیل در فرایندهای صنعتی است؛ تجهیزات، ماشین الات و ابزارهای کار فنی ممکن است به وفور دچار اسیب و ایراد شوند. ماشینکاری در قالب های تراشکاری، فرزکاری، سوراخکاری و … از جمله فرایندهایی است که در تعمیر بسیاری از این دست ابزارها مورد استفاده قرار می گیرد.

حال فرض کنید در شرایطی قرار داریم که قطعه ای آسیب دیده است و امکان جابجا کردن آن و آوردن آن در کارگاه جهت انجام عملیات های تعمیراتی ماشینکاری نیست. در چنین شرایطی تنها راهکار ماشینکاری در محل خواهد بود به این معنا که بجای این که ابزار و قطعه آسیب دیده را از محل فرایند جدا کرده و به کارگاه ماشینکاری ببریم، تجهیزات و ابزارهای ماشینکاری را در محل انجام فرایند برده و آن جا تعمیرات لازم را به انجام برسانیم. این امر رفع کننده مشکل عدم امکان جابجایی قطعه خواهد بود. حال ممکن است ای سوال پیش بیاید که چگونه می توان برای مثال دستگاه تراش را از کارگراه محل استقرار برداشته و حمل کرده، و به محل انجام عملیات انتقال داد. و این که پس از آن چگونه می توان ستگاه را به گونه ای تنظیم کرد که قطعه بدون جابجایی در جایی قرار گیرد که امکان انجام فرایند تعمیراتی روی آن وجود دارد؟

بدیهی است که فراهم کردن چنین شرایطی با استفاده از دستگاه تراشکاری یا سایز ادوات ماشینکاری تقریبا ناممکن است. نکته در آن است که ماشینکاری در محل تجهیزات و ابزارهای خاص خود را می خواهد و نمی توان با ابزارهای رایج ماشینکاری، روی قطعات در محل کار انجام داد. ماشینکاری در محل چنان که از نام آن نیز پیداست عبارت است از انجام عملیات های ماشینکاری در محل نصب قطعه مورد نظر. این امر در صنایع خطوط لوله و نفت و گاز بسیار کاربرد دارد چرا که اکثر قطعات و تجهیزات آن قابلیت جابجایی از محل را ندارند. بعد از انجام فرایند پایپینگ قطعات و تجهیزات و خطوط لوله در جای خود مستقر شده اند و طبیعتاً جابجا کردن آن ها به محلی دیگر حتی اگر توجیه فنی نیز داشته باشد مستلزم صرف زمان و هزینه بالاست. از این رو کارفرمایان به سراغ روش های بهینه تر و مقرون به صرفه تر نظیر in-site machining خواهند رفت و تعمیرات و سرویس های خود را با استفاده از دستگاه های ماشینکاری در محل به انجام خواهند رساند.

برش لوله از فرایندهای ماشینکاری در محل

در مجتمع های پالایشگاهی و پتروشیمی ماشینکاری در محل معمولا روی خطوط لوله انجام می شود. یکی از رایج ترین رو های ماشینکاری در محل تراشکاری و درون تراشی لوله است. برای مثال اگر امکان بریدن و ابجا کردن لوله به درون کارگاه وجود نداشته باشد، می توان با استفاده از تجهیزات in site machining نظر دستگاه های درون تراشی لوله، کار را در همان محل بهع انجام رساند. فرایندهای دیگر نظیر پخ زنی لوله نیز به همین ترتیب اند. فرض کنید قرار است بخشی از لوله بریده شده و یک اتصال جدید روی ان جوشکاری شود. در این شرایط ابتدا با برش سرد، لوله را بریده و سپس با استفاده از ابزارهای ماشینکاری در محل پخ زنی روی لوله انجام خواهد شد.

سوراخکاری و گرده برداری از دیگر موارد ماشینکاری در محل است که در صنایع خطوط لوله و نفت و گاز کاربرد زیادی دارد. اغلب تجهیزات پالایشگاه ها و مجتمع های پتروشیمی غیر قابل جابجایی اند و از این رو فرایندهای تعمیراتی و فنی روی آن ها باید در محل انجام شود.

ولو از جمله اتصالاتی است که تعمیر و تغییر و تبدیل فرایندها و قطعات نیز باید در محل و بدون باز کردن آن از محل صورت گیرد. تنها در صورتی قادر به انجام این کار هستیم که از ابزارهای مورد نیاز برای ماشینکاری ولو در محل بهره ببریم. سنگ زنی نشیمنگاه ولو از جمله فرایندهایی است که با استفاده از Valve Grinder ها انجام می شود. این دستگاه های ماشینکاری در محل در سایزها و مدل های مختلف موجودند و می توان با استفاده از آن ها عملیات تعمیراتی مورد نیاز روی ولو را به خوبی انجام داد.

اصولا فرایندهای ماشینکاری در محل جزو فرایندهای ویژه با ماهیت منحصر به خود هستند که نیازمند تجهیزات خاص، آموزش های ویژه و مهارت و دانش فنی کافی جهت انجام به بهترین نحو هستند. ما در خصوص انجام عملیات های ماشینکاری در محل، شامل درون تراشی لوله، کف تراشی و سنگ زنی، تعمیر فلنج و مواردی از این دست تجربه و دانش کافی را داشته و آماده ایم کارفرمایان محترم را در این خصوص راهنمایی نماییم.


ارسال دیدگاه