عملیات هات تپ

عملیات هات تپ از جمله سرویس های تأسیساتی در خطوط لوله است که نیروهای اجرایی در آن  با اجسام سنگ وزن سر و کار دارند و از این حیث مکانیزه شدن فرایندها در انجام هر کدارم از مراحل آن می تواند بسیار راهگشا باشد. با این وجود در حمل ها و جابجایی های کوتاه شاید استفاده از این قابلیت قابل توحیه نباشد و از طرفی نیروی کار کافی برای حمل و جابجایی اجسام وجود داشت باشد، اما تمامی این مؤلفه ها باید با نظر و تشخیص کارشناس ایمنی کار گرم هات تپ باشد.

از مرحله اول و آغاز کار اجرایی هات تپ که فرایند ساخت اتصال و نصب آن روی خط می باشد مجری انشعاب گرم تای این با ابزار سنگین سر و کار خواهد داشت؛ علی الخصوص زمانی که سایز لوله  وانشعاب بالا باشد و ناچار باشی اتصالی سایز بزرگ برای هات تپ درست کنیم. لوله های سنگین که حکم متریال اصلی اتصال را دارند و نیز ابزار و ادوات نظیر دستگاه های جوش و گاز و ابزارهایی نظیر الکترود و غیره جزو ابزارهایی هستند که مجری عملیات هات تپ با آن ها سر و کار خواهد داشت. در خصوص دستگاه های جوش و گاز و هوا که این دستگاه ها معمولاً مجهز به چرخ بوده و جابجایی آن ها چندان مشکلی را به همراه نخواهد داشت. الکترودها و سایر ادوات ریز نظیر سنگ فرز و غیره نیز وزنی سبک تر از آن دارند که باعث ایجاد آزار و اذیت ولو در دراز مدت بر نیروی کار شوند. اما لوله ها و متریال های اصلی اتصال هات تپ می توانند آزار دهنده باشند.

مهندسی هات تپ

عملیات هات تپ

معمولاً برای ساخت اتصال این متریال ها به ورک شاپ ساخت منتقل شده و در آن جا تحویل داده می شوند. فرایند حمل و تخلیه که از طریق تریلرهای جرثقیلی انجام می شود اما حین کار سازنده اتصال ناچار است لوله ها را به منظور انجام تنظیمات ساخت جابجا کند. در این شرایط بهترین راهکار استفاده از جرثقیل های کوچک سقفی است که به صورت موقت در محلی مناسب در سقف کارگاه نصب شده و به این ترتیب ما را در ساخت اتصال هات تپ یاری می رسانند. بسیاری از کارگاه ها خود دارای جرثقیل هایی از این نوع با محور چرخشی هستند که جرثقیل ضمن پیشروی از نقاله آن ها می تواند ما را در رفع نیازمان یاری رساند. لازم به ذکر است ترجیحاً برای حمل بارهای سنگین حتما از این ابزار استفاده شود. حتی در صورتی که کار نیاز به جابجایی و نه حمل این ابزار داشت نیز بهتر است به جای متحمل شدن وزن بالای متریال، از جرثقیل ها استفاده کرد. در برخی مواقع جهت تنظیم دقیق متریال به منظور ترسیم خطوط برش و انجام دقیق برش اتصال هات تپ، جابجایی می بایست به صورت دقیق باشد.

در این شرایط پذیرش تلورانس بالای حمل مکانیکی امکان پذیر نیست و کار مستلزم دخالت گری نیروی انسانی است. اما در این  موقعیت نیز جاگیری بدن و زاویه ای که کمر و پای نیروی کار می گیرد می بایست به گونه ای باشد که کترین فشار به نقاط حساس علی الخصوص مفاصل وارد شود. پاها و کمر را باید به گونه ای زاویه داد که فشار ناشی از جابجایی تا جای ممکن به عضلات وارد شود. اگر نیاز به بلند کردن متریال بود پاها را باز می کنیم به نحوی که متریال میان پاها قرار گیرد، سپس زاویه قرارگیری را طوری تنظیم می کنیم که حداقل فشار به کمر و پشت وارد شود. فشار بیشتر به عضلات قدرتمند پا ایمن ترین روش جابجایی در این فرایند است.

یکی دیگر از مسائلی که در حمل بارها وجود دارد و ناشی از فرهنگ غلط کار صنعتی می باشد این تصور نادرست است که در جابجایی های کوتاه نه تنها کارفرما بلکه اپراتورها نیز ترجیح می دهند از زمان هدر رفت ناشی از حمل مکانیکی بار به قیمت اعمال فشار به بدن و حمل دستی بار صرف نظر کنند. این امر به هیچ عنوان توصیه نمی شود مگر اینکه فاصله حمل بسیار کوتاه باشد و تعداد نیروی کار زیاد باشند. برای مثال در مواقعی به خاطر ایراد جزئی در جانمایی محرک پاوریونیت دستگاه هات تپ نیاز است که این موتور به فاصله کمی مثلا ۲ متر جابجا شود. در این شرایط شاید انتظار برای آمدن جرثقیل و حمل مکانیکی چندان به جا نباشد. در این شرایط حداقل ۴ نفر گوشه های موتور هات تپ را می گیرند و آن را روی زمین هل می دهند تا در محل مورد نظر مستقر شود. بنابراین هیچ نیازی به حمل و بلند کردن آن وجود ندارد.

هات تپ

هات تپ

حین انجام هات تپ نیز در مواقعی که دستگاه هات تپ دارای اتصال مولتی پلیر از محرک هیدرولیک به گیربکس می باشد نیاز به نگهداری و تثبیت مکان مولتی پلیر می باشد. این فرایند حمل یا جابجایی محسوب نمی شود اما اپراتور ناچار است طی زمانی نسبتاً طولانی اتصالی را در موقعیت خود ثابت نگه دارد که در اثر ورود و خروج مستمر روغن هیدرولیک حاوی فشار، به وی نیرو وارد می کند. پیش از آن که عملیات آغاز شود باید نسبت به جانمایی وی توجه ویژه مبذول داشت تا دچار خستگی زودرس و کاهش تمرکز در کار نشود. جرا که در صورت بروز چنین اتفاقی نه فقط ایمنی وی در خطر خواهد بود بلکه کار به لحاظ فنی با آسیب مواجه خواهد شد.

می بایست ارتفاع او نسبت به محل قرارگیری مولتی پلیر به نحوی تنظیم شود که دست های وی زاویه رو به بالا نگیرند و باعث اختلال در خون رسانی نشود که به نوبه ی خود خستگی زودرس و بی حسی تدریجی دست را خواهد داشت. از طرفی ارتفاع بیش از اندازه نیز وی را وامی دارد برای انجام وظیفه خود خم شده و زاویه بگیرد و به این ترتیب فشاری بیجا و نامتعارف از ناحیه کمر تحمل کند. اهرم های اتصال باید آن قدر بلند باشند که وی بتواند با قابلیت گشتاور بالای آن ها، با کمترین نیرو اتصال را در حال ثابت نگه دارد.

در خصوص ایمنی حمل و تحمل فشار بار در عملیات هات تپ نکات بسیار گسترده ای وجود دارد که تا کنون به برخی از آن ها اشاره گردیده است. در بخش های آینده شرح مفصل تری در خصوص این مؤلفه های نامشهود اما حائز اهمیت در پیشبرد موفق عملیات انشعاب گرم هات تپ داده خواهد شد.

هات تپعملیات هات تپ– ایمنی هات تپ- اجرای هات تپ– اتصال هات تپ


ارسال دیدگاه