دستگاه هات تپ ساخت شرکت پیشگام صنعت ابزار

دستگاه هات تپ از جمله ماشین آلات صنعتی محسوب می شود که در زمینه ارائه خدمات خطوط لوله و مخازن مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه هات تپ ابزاری است که از طریق آن می توان از خطوط لوله و مخازن انشعاب های جدید گرفت. این انشعاب ها معمولاً برای طرح های توسعه مجتمع، نصب تجهیزات، تعمیرات خط لوله، پیگ رانی و مواردی از این دست استفاده می شوند. بزرگ ترین مزیت دستگاه هات تپ و روش انشعاب گیری گرم در مقایسه با روش های دیگر، انجام فرایند حین جریان سیال درون لوله است. یعنی مادامی که خط زنده و فعال می باشد، و در حالی که فعالیت های جاری مجتمع صنعتی به قوت خود باقی است، انشعاب گیری انجام می شود و به این ترتیب نیازی به ایجاد فرایندهایی نظیر خاموشی خط، پاکسازی خط و مواردی از این قبلی وجود ندارد. این مهم سرعت فرایند را بالا می برد.

البته باید خاطرنشان شود که به فراخور چنین مزیت بزرگی که انشعاب گیری به روش گرم در مقایسه با سایر روش ها دارد، حساسیت ها و مخاطراتی عملیات هات تپ را تهدید می کنند که بی توجهی به آن ها هرگز در حوزه اختیار یک مجری متبحر عملیات نیست. اجرای هات تپ باید کاملاً مطابق با استانداردها و دستورالعمل های بین المللی روز و با توجه به دانش و مهارت مجری کار انجام شود. در غیر این صورت فرایند می تواند متوجه خطراتی بزرگ شود.

هات تپ

هات تپ

یکی از معیارها برای انجام صحیح و دقیق کار گرم مذکور، انتخاب بهترین و مناسب ترین دستگاه هات تپ برای انجام کار است. دستگاه های هات تپ در مدل ها و سری های مختلف برای سایزها و فشارهای متنوع طراحی و تولید می شوند و از این رو یک مجری باتجربه در زمینه اجرای کار گرم باید قابلیت کافی جهت انجام بهترین عملیات را را داشته باشد. بر این اساس معیارهایی برای انتخاب دستگاه متناسب با کار وجود دارد که توجه به تک تک آن ها از وظایف مجری کار است:

  • سایز عملیات: سایز انشعابی که قرار است از لوله گرفته شود از مهم ترین ملاک ها در انجام کار گرم هات تپ است. دستگاهی که برای انجام کار انتخاب می شود حتما باید متناسب با سایز انشعاب مورد نظر برای کار انتخاب شود. باید توجه داشت در این خصوص نه سایز لوله اصلی، بلکه سایز انشعاب مورد توجه است. سایز لوله اصلی زمانی در این مورد تأثیرگذار خواهد بود که نسبت سایز انشعاب به سایز لوله پیشروی زیادی را لازم داشته باشد و در این شرایط باید دستگاهی انتخاب شود که علاوه بر تأمین سایز انشعاب مورد نظر، شفت بلندی داشته باشد تا پیشروی کاتر و برش کامل لوله را تأمین کند. عدم توجه به این نکته از عوامل تأثیرگذار بر انجام کار است. باید پیش از آغاز عملیات انشعاب گرم مقدار پیشروی مورد نیاز برای برش کامل لوله محاسبه شده و سپس قابلیت دستگاه هات تپ در این زمینه سنجیده شود؛ آیا دستگاه مذکور قادر خواهد بود پیشروی را تا حد نهایی مورد نیاز پیش ببرد؟ چنان که می دانیم سری های مختلف از یک دستگاه هات تپ می توانند یم سایز مشخص از انشعاب گیری را جواب دهند. در این شرایط باید سراغ آن دستگاهی رفت که پیشروی مورد نیاز ما را نیز تغذیه کند.
  • فشار سیال: دیگر فاکتور تعیین کننده در انتخاب یک دستگاه هات تپ مناسب برای کار، فشار سیال می باشد. دستگاه ها معمولاً سقفی از فشار حد مجاز را تحمل می کنند و در فشارهای بالاتر از آن استفاده از آن ها ریسک پذیرتر خواهد بود. فشار بالای سیال از جمله عواملی است که ضریب ریسک هر عملیات اجرایی انشعاب گرم را بالا می برد و در این شرایط نه تنها دستگاه هات تپ، بلکه سایز اجزا و لوازم اجرای کار گرم انشعاب گیری نیز باید به دقت انتخاب و مورد وارسی قرار گیرند. برای مثال انجام عملیات در فشارهای بالای ۱۰۰ بار ضریب فشار بالایی را متحمل دستگاه هات تپ و مجموعه اجرایی می کند و تیم باید بتواند به بهترین شکل فرایند را هدایت کند. طبیعتاً اجرای کار در چنین فشاری نیازمند موتور محرک یا پاور یونیت قدرتمند، گسکت ها و ولوها و سایر ابزارهای آب بند کننده مجموعه و مواردی از این قبیل خواهد داشت.

از این رو انتخاب یک دستگاه هات تپ متناسب با فشار سیال از اولویت های یک کار اجرایی خوب محسوب می شود. انجام اقدامات اصلاحی روی دستگاه در فشارهای بالا از لوازم اصلی اجرای کار گرم می باشد. به خصوص برای انجام کار گرم روی خطوط لوله حاوی سیالاتی نظیر بخار که تحت فشار بالایی می باشند، صرف فراهم آوردن یک دستگاه هات تپ متناسب با اقتضائات عملیات کافی نیست و باید مکانیزم های اجرایی خنک کنندگی روی دستگاه پیاده شود تا در حین عملیات دچار آسیب از ناحیه دستگاه نشویم.

  • دمای انجام کار: دمای سیال درون خط لوله از دیگر معیارها برای انتخاب دستگاه هات تپ محسوب می شود. دستگاه ها معمولا بر حسب مشخصات فنی خود حد کمینه و بیشینه ای از دما را تحمل می کنند. در صورتی که دمای یک سیال مشخص خارج از این محدوده بوذ استفاده از آن دستگاه برای انجام انشعاب گیری گرم قابل توجیه نمی باشد چرا که احتمال عدم تحمل سیال و بروز سانحه در کار زیاد خواهد بود.
هات تپ

هات تپ

در کنار شاخص های فنی فوق، انتخاب برند مناسب دستگاه هات تپ نیز از جمله نکاتی است که مجری کار گرم باید در نظر داشته باشد. چنان که می دانیم شرکت ها و تو.لید کنندگان متعددی تولید کننده دستگاه هات تپ در بازار جهانی هستند. بدیهی است که مجری کار گرم باید بیشترین حساسیت را در قبال برند دستگاهی داشته باشد که قصد خرید آن را دارد. دستگاه هات تپ مهم ترین جزء در اجرای عملیات انشعاب گرم محسوب می شود و هم انتخاب، و هم آماده سازی آن باید تا جای ممکن با بیشترین احتیاط و وسواس صورت گیرد. در صورت رعایت این قسم نکات، اجرای کار گرم بدون هر گونه خطری با موفقیت به انجام خواهد رسید.


ارسال دیدگاه